Eivor
Hur får man tulpaner att trivas? Förra året hade jag flera fina grupper av olika tulpaner. I år tittade alla tulpanbladen upp, men sen...några blad vissnade o några blommade fast i miniformat med tunna stjälkar.

Goda råd mottages!

Eivor
Maria i Helsingborg
Benmjöl två gånger om året, inte blött om fötterna, värme på sommaren och rätt planteringsdjup är min erfarenhet......

Jag har precis varit ute och flyttat felplacerade OCH blommande tulpaner! Hoppas att de inte far illa. De är sååååå fina nu, visst? wub.gif
Eivor
Mmm jovisst, andras tulpaner. huh.gif

Vi har tulpaner, som står på ett annat ställe, direkt i gräsmattan. De blommar varje år utan nån sorts skötsel eller gödsel, konstigt eller hur? De blir stora o kraftiga också, nästan för stora...
pepparmynta
Eivor > Hur står de som inte mår bra: Är det blötare? Hur är jorden där dina övriga tulpaner står? Jämför.

Om du gräver upp en sådan krasslig tulpanlök och tittar på den och klämmer på den: Ser de friska ut? Är de smakade på? Är de krispiga eller börjar de delvis bli mjuka?

Jorden kan av olika orsaker ha lite olika näringsinnehåll på olika platser i trädgården, så man kan inte vara helt säker på att allt trivs överallt ens innom samma växtart.
Som Maria skriver trivs tulpaner (och många andra lökväxter) med att få en långtidsverkande benmjölsgiva.

Just de tulpanerna kan som tidigare är sagt, blivit planterade för djupt.
Är det så tar det alldeles för mycket energi att ta sig upp genom jorden.

Lycka till! rolleyes.gif
Eivor
Tack för svar!

Har äntligen kommit in hit igen. Det var nog rätt, att en del av tulpanerna hade kommit för långt ner i jorden.
Finns det nån annan typ av gödning, som går lika bra att använda till dem som benmjöl? Har liksom fått för mig att prova på gröngödsling... Går det bra att t ex använda tång? Benmjöl låter så djuriskt......... rolleyes.gif
pepparmynta
CITAT (Eivor @ 10-05-2004, 18:06)
Går det bra att t ex använda tång? Benmjöl låter så djuriskt......... rolleyes.gif

Naturen är djurisk. . . ! biggrin.gif

Men du kan använda lökgödsel. Det säljs i pyttesmå påsar på Plantagen och andra liknande ställen med växter och diverse tillbehör.
Eivor
Pyttesmå påsar? Är det en påse för varje lök då eller? biggrin.gif
MRLINDELL
Jag har många tulpaner i extrema färger, håller på och fotograferar men i kväll har de slutit sig pga det blåsiga kalla vädret.
Tulpaner blir inte bättre av en massa jödning, de blir bara långa och står knappt för sig själv efter t ex bevattning. Jag har allt man INTE skall ha men har ändå fina tulpaner, tänk på det. Mina är dessutom LÅNGA som ni förstår pga av gödning. INTE GÖDNING! Välj vackra stora sorter, det enda felet är att de blommar av efter 2 veckor, men vackra är dom.

Lägger in något i albumet i kväll trots för lite ljus för foton.
Eivor
"Tulpaner blir inte bättre av en massa jödning..."

Är det så? Eller skojar du? vem ska jag nu tro på?! biggrin.gif
MRLINDELL
Jag tänker inte ge mina någon gödning mera i alla fall. De som fått detta är ca 1 dm längre än dom andra av samma sort.
pepparmynta
Beror på vad man gödslar med. För mycket kväve får alla växter att dra iväg! (Allternativt växer i kapp sig tongue.gif)

Man ger växterna efter vad de har för behov. Olika växter olika behov.
Eivor
OK, får väl prova mig fram, några får gödning, några inte..... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon