Full version: Lewisia
Copycat
Jag kunde inte motstå dessa söta saker. Har inte en susning om vad det ät men MASSOR av knopp har dom. rolleyes.gif Jag vill att dom skall trivas och undrar nu då, hur? och framförallt var? unsure.gif wub.gif
kerstin z5-6
Väldränerat -soligt , men tål eftermiddags skugga -Gillar alltså torrt om fötterna -Trots dessa förhållande vill den ha godis i form av gödsel för att bli riktigt fin
Söderut springer de med glasskivor o täcker den på hösten -Behövs inte i norr -där vi har torrt =vinter
Gillar inte att flytta pga pålrot
kan sättas fast i naturliga sprickor , mellan stenar bara den får tag på riktig jord kan den sitta på en helt lodrät vägg av jord o sten ,,"gärna i uppförsbacke "alltså

Den vackraste heter Prakt lewisia-Lewisia tweedyi
Bitterrot är ett annat svenskt namn -detta är lite olika L cotyleydonsorter lewisia
Copycat
Dom jag hittade var bara simpla hybrider, men ack så söta. wub.gif
kerstin z5-6
Hybriderna är jättefina, den orange är en sån smile.gif
Fenja
Lägg gärna sand eller grus överst i krukan eller rabatten, den ruttnar om det blir för vått runt rothalsen. Även under våta och regniga höstar i norr kan den föredra "paraply" - en tegelpanna och fyra pinnar fungerar utmärkt!
Mvh
Fenja
Copycat
Jag tog en aprikos med röda strimmor och en PANGrosa. Jätteläckra. jag kan alltså ha den tillsammans med min taklök(som är deporterad till ett hörn) wub.gif
kerstin z5-6
Säkert med lite gödningstillskott typ Chrysan eller liknande
Copycat
Vad tycker Taklöken förresten om gödning? Den har bara stått och skämts lite här och var där den fått plats för tillfället. sad.gif Usch ! fy på mig. mad.gif sad.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6

taklök den behöver inte gödas alls -så du har gjort rätt laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon