Full version: Funkia
messermark
Har tänkt plantera funkia i en skuggig bänk.
Hur ska dessa skötas?
Helt novis blink.gif
kryddan
Inte någon stor erfarenhet jag heller, men de som växer på landet gör jag inget särskilt med. Häver på lite kodynga på våren och ser till att det inte är alldeles för torrt runt om. Låter växa och blomma (eller låta bli, alla mina gör inte det -för mörkt antar jag) och sedan vissna ner, städar inte undan förrän på våren. Har du gott om sniglar så ta en extra titt - de gillar mina funkior iallafall. unsure.gif
Gossen Ruda
Underhållsfri skulle jag vilja säga. Mina får klara sig själva, klipper ner dom på hösten bara. Ingen gödning för då blir dom för stora. Tål det mesta.
cala98
Hur djupt ska knölen från odla planteras i krukan?
Ewa L
Jag har ganska många Hostor och tycker att de är fullständigt underhållsbefriade. Enkla att dela.
Om något negativt skall sägas är det att de kommer sent på våren och är begärliga för sniglar. Jag har alltid "Snigelfritt" omkring dem, ändå har en av dem kommit upp med håliga blad i vår.
pepparmynta
Det finns Hostor som inte är lika mums för sniglar som andra, minns inte namn just nu tyvärr.

De flesta vill ha åt det skuggiga hållet för att behålla sina sina färger.
Ingo
Instämmer med tidigare talares erfarenheter, de kräver inte mycket bara det inte blir för torrt. Jag har dem (daggfunkia och vitvariegerad blomsterfunkia) i en skuggig rabatt som är full med vintergröna. Då gör det inget att funkian kommer upp sent - det är grönt och blommigt av vintergrönan och sen kommer funkian upp igenom. Den verkar inte känna av någon konkurrens från vintergrönan, har väl mycket djupare rötter än den.
jerpan
Men inte skall man väl klippa ner dem på hösten. Då försvinner ju näringen från de gamla bladen och lite av skyddet mot vinter kylan. Bladen förmultnar väldigt fort ändå. Jag ser inga spår av blad från förra året.
Sylvia
CITAT (pepparmynta @ 07-05-2004, 09:48)
Det finns Hostor som inte är lika mums för sniglar som andra, minns inte namn just nu tyvärr.

Jadå, det finns hostor med tjocka blad som inte gillas av sniglar alldeles lika mycket. Kolla min lista: Snigeltåliga hostor
Madeleine1
Jag klipper inte ner mina på hösten utan låter dem stå över vintern. På våren är det lilla som finns kvar superlätt att bara rafsa bort med handen - om det behövs. Behöver ingen särskild behandling för övrigt.
Pesco
CITAT (Ewa L @ 07-05-2004, 08:34)
Jag har ganska många Hostor och tycker att de är fullständigt underhållsbefriade. Enkla att dela.
Om något negativt skall sägas är det att de kommer sent på våren och är begärliga för sniglar. Jag har alltid "Snigelfritt" omkring dem, ändå har en av dem kommit upp med håliga blad i vår.

Är det sniglar som äter hål i tulpaner innan de kommer upp också?

Jag som alltid räddat de små rackarna...
MariaS
Det enda jag gör med mina Hostor är att lägga lite torrt gräsklipp run dem, för att behålla fukten i jorden.
På hösten myllar jag ner gräset och låter resten vara.
På våren tar jag inte bort något mer än ev gammal blomstängel som sticker upp, och lägger på nytt torkat gräsklipp.
Verkar ge dem en lite tidigare kick, än för dem som inte behandlas så här.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon