kajsacava
Hej!

Jag har en japansk lönn-buske i kruka som fått vara med om en del i sitt liv (har ca 4 år på nacken här hemma). Den hade några omgångar löss som upptäcktes sent och ibland blivit försmådd. Nu omplanterad och verkar trivas och så har den plötsligt fått nya blad som inte alls ser ut som de gamla (se bilder).

Jag minns faktiskt inte hur den såg ut från början, men jag har tyckt att bladen sett lite förkrympta ut. Vad kan detta bero på? Tidigare år har den fått de mindre bladen när den fått nya. Så konstigt tycker jag.

//Kajsa
[attachment=91227:japansklo__776_nn3.jpg]
[attachment=91228:japansklo__776_nn2.jpg]
Huggorm
Den är förmodligen ympad på en rot av vanlig japansk lönn, och nu kommer det skott från under ympen. De bör du i såna fall ta bort, annars tar de över helt då gröna blad är överlägsna de gulaktiga, som egentligen inte mår bra och inte kan ta emot solljus effektivt. Men det ser du om du kollar var skotten kommer från.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon