Jag har köpt en vitbrokig kornell för ett par år sedan. Ifjol våras var den alldeles svart och jag fick klippa ner den ordentligt. Den har behållit sina blad under vintrarna (ser inte så vacker ut alls...). Är dn inte härdig? Eller är något annat på tok? Någon som vet? Jag bor i blåsigt läge i zon 5.
Det finns några olika sorter av vitbrokig kornell men de jag har hittat uppgift om är alla härdiga till zon 5. Men om det är ett väldigt blåsigt och utsatt läge så får du kanske räkna det som en högre zon än vad zonkartan säger.
Ánnars vet inte jag vad det kan vara men om du berättar lite mer om växtplatsen (jord, funktighet och så) så finns det kunnigare folk än jag här som kanske kan ha idéer...
I vissa trakter drabbas kornell av en virussjukdom som gör att grenarna blir svarta och dör. Här i västra Finland där jag bor har vissa plantskolor slutat sälja kornell just av den orsaken. Jag har själv korallkornell som är lite drabbad den med, men om man klipper bort och bänner alla svarta grenar varje år så kan man få den att växa och frodas ändå.
Åsa zon 6
10-05-2004, 21:06
Jag bor i zon 6 och har en vitbrokig kornell som till på köpet står blåsigt, men den klarar sig alldeles utmärkt, så jag tror inte det beror på härdigheten.
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.