La Strega
Funkar det bra att skicka efter växter? klarar de det?

Vilken är den bästa och billigaste sajten att beställa ifrån? Är främst ute efter rosor....men ska även köpa en del perenner...tycker att affärerna här verkar så dyra...några tips?
andreas i uppsala
Jag beställer nästan bara från utlandet med hjälp av internet. Det är det enda sättet att få tag på sällsynta växter, och de förpackas väl. Jag har beställt musa basjoo från england och hybridkorkek,agapanthus donau och poncirus från Holland. De kommer fram snabbt(snabbare än från svenska) och är alltid större och finare än de man köper i sverige,om man ens hittar dem här.
La Strega
Blir inte frakten dyr när man beställer ifrån utlandet?
adress till nån bra sida?
TeliaNet
oroa dig inte för frakten.........införelse avgifter kann finnas och de är på ca 500sek
EmmaGold
Hej!

Jag ska själv beställa av www.rosenposten.dk.

En jätte bra site på internet om rosor i danmark. Dem har garanti på att plantorna överlever annars får man nya. Frakt mm kostar 85 kr i år till sverige. Man betalar med svenska pengar till ett postgiro när man fått leveransen.
För att titta på deras utbud behöver du registrera dig på sidan vilket är helt gratis.
Priserna tycker jag är helt ok. Givetvis beror det på sorten. Kolla in blue bajou förresten som är min favvo biggrin.gif
La Strega
Kikade lite men ush va svårt de e med danska...fattar ingenting =(

funderar på att beställa från Flora Linnea....de hade 3klätterrosor för 269:-...de e väl billigt? håller de bra priser för övrigt? har ju ingen koll alls på vad det "ska" kosta...!? unsure.gif
Kajsa
Flora Linnea är inte billigare än en handelsträdgård, jag har köpt Kanadarosor hos min lokala trädgårdsmästare billigare ( för 79 kr)
Men Flora Linnea har ALLA dom andra sorterna som dom andra inte har.
Jag gick ihop med en rosvän i vår och vi beställde för 2000 kr då var frakten och paket gratis. Beställde även i höstas och alla har varit bra, dom kommer barrotade helt insnurrade i gladpack.
andreas i uppsala
att läsa/tyda danska är lätt, men när de pratar då är det andra bullar. De är lattast att förstå vad invandrarna som bor i danmark säger. De pratar ungefär som invandrarna här hemma.

Frakt brukar gå på 15-30€ så under 500kr
La Strega
tala för dig själv andreas...jag förstår inte ett skvatt huh.gif tongue.gif

nej det känns säkrare att beställa från sverige....beställde växter ifrån holland en gång och det blev stor besvikelse...

Ett prisexempel: handelsträdgården här tar 149:- för gammaldags buskros, Flora Linnea tar 115:- så lite billigare blir det...och tar man de som var rea på, 3 för 269:- så blir de ju mycke billigare...
men det kanske finns ännu bättre alternativ?

frakten var ju lite dyr så den skulle ju va skönt å slippa...ska kolla runt å se om nån mer vill ha rosor om ja ska beställa därifrån....wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenposten har MÅNGA svenska kunder och de har tagit hänsyn till detta. Klickar du på svenska kunder som står ovanför den denska och tyska flaggan till vänster så får du upp information på svenska. +det går även att klicka så att det vid varje ros visas vilken svensk zon rosen går till.

Nu när vi är med i EU är det just ingen skillnad att handla från danmark eller sverige, man får inga överraskande tullavgifter mm.
kerstin z5-6
Dessutom är jag ganska sur på Flora linnea eftersom utbudet på sidan sällan stämmer med vad de i verkligheten har ..och som sagt det står på svenska på rosenposten o med svenska zoner .Du betalar tom via svenskt postgiro smile.gif
Blue bajoo kan du föressten titta på i mitt album .Det är en låg rabatt ros
Ska du inte ha den solo i en kruka bör man sätta tre minst av rabatt rosor så det blir nåt:)

Ett bra ställe med ovanliga och fina växter -främst perenner men även rosor rotäkta bla är Blomstergården i Uddevalla-postorder o personlig o trevlig service via mail
Blomstergården
La Strega
försökte kolla lite på rosenposten men fattar ju inget... wacko.gif vad kostar frakten?

blomstergården verkar dyrt tycker jag...? och leveranstiden är 4-6veckor!? ska man inte plantera nu?
andreas i uppsala
Det är billigare att beställa från Holland p.g. av lägre moms. Hur som helst så är det hälften så dyrt att beställa från tex holland än att köpa från tex Zetas.

Sverige suger när det gäller kvalité och priser, dock inte vädret(just nu). UU har i dag uppmätt 24,8. biggrin.gif
Fredi
CITAT (TeliaNet @ 06-05-2004, 23:03)
oroa dig inte för frakten.........införelse avgifter kann finnas och de är på ca 500sek

Införselavgifter blir det bara om du importerar, dvs köper från ett land som inte är med i EU/EES.
kerstin z5-6
Frakten på rp var 95 kronor för 50 rosor -barrotat i april i fjol ..så det är inget att säja om smile.gif-står 85 men det är danska kronor vi talar om så man får lägga på lite -även på rospriset , men rosorna har god kvalite o pris vid jämförelse
Blomstergården är inte dyrare eller billigare än andra plantskolor
Vill du ha bättre priser tycker jag du ska så dem själv smile.gif Det är både roligt och Mycket billigare
Dessutom kan man förverkliga sin rabatt -på en gång sas
Planera , beställa frö- så -plantera ut tex 15 st riddarsporrar smile.gif:)eller 20 stockrosor på en gång smile.gif
Har för det mesta fått samma v eller v därpå om det är planterings säsong från Blomstergården ..
La Strega
Har gått igenom en hel del av sortimentet på rosenposten nu och börjar förstå danskan lite bättre... tongue.gif
och jag förstår varför ni beställer därifrån! är ju jättebilligt! Pascali t.ex som jag har blivit förälskad i, den kostar 48kr! (75:- handelsträdgården här och 95:- på Flora Linnea)

Är frakten alltid 95:- oavsett hur mycket man beställer?

*får nog bli rosenposten trots allt* biggrin.gif

har kommit fram till att jag väntar med de andra växterna till rabatten så ja behöver inte beställa de nu...sätter ner rosorna å sår lite ettåringar så länge så jag hinner tänka lite mer...så sätter ja lite mer i höst sen istället =) *blir sönderstressad annars* unsure.gif
kerstin z5-6
jag tror frakten är den samma -5 st eller 50 st -De levereras ju barrotade så de väger inte så mycket ..men passupp -om du smittas av rosfebern så kan datorn börja beställa rosor av sig själv LOL
Som hos mej laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
La Strega
Bad pappa att kolla igenom sidan å han sa att de va helt ok att beställa så...=)
så nu har ja bestämt vart jag kan beställa...men herregu!! hur ska jag kunna välja bland alla dessa rosor!!?? å jag som inte kan ett skvatt heller unsure.gif
gå in i tråden "buskros och klätterros" under "Prydnadsväxter" och hjälp mig...snälla...så svårt sad.gif

kerstin jag har nog haft rosfeber länge...bara det att jag brukar köpa såna man sätter i vas istället(har Alltid färska blommor på mitt bord =)...men nu när jag fått upp ögonen för våran trädgård så... wub.gif
EmmaGold
Nejdå! Det kostar 85kr även hit. Jag mailade rosenposten och frågade. Det är samma pris till sverige som inom danmark i år. Nästa år kan det ev. bli en höjning smile.gif
kerstin z5-6
Nice -super nice, ... hoppsan nu beställde datorn 5 st John Davis utan lov ...sad.gif
La Strega
föresten, en sak som jag glömt fråga och som jag inte hittar uppgifter om!? hur lång leveranstid är det? när ska roserna i jorden? hinner de komma? tänkte beställa nu i helgen?
kerstin z5-6
barrotat -som de från RP är bra om de kommer ijord i maj månad -så du hinner smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon