På skoj pulade jag ner frön från en köpetomat, och oj, vad de tog sig.
Storleken på tomaten var liten, men större än en cocktailtomat, såldes som vanliga tomater. (Alltså inte ett litet ex. utan alla var ganska små)
Hur skall jag veta om den skall tjuvas eller inte? Gör det något om man tjuvar fast man inte skall?
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2004, 10:44
Köpetomaterna brukar odlas i växthus och där använder man främst tomater som tjuvas så jag skulle tippa att din tomat är sådan att den kan behöva tjuvning.
Tack - jag provar med det!
netaave
07-05-2004, 21:33
Om tomaten har ett uppåtväxande sätt utan en massa sidoskott är det förmodligen en tomat som ska tjuvas. Märker du däremot att den grenar sig direkt, då är det körsbärs och behöver inte tjuvas.
Oj, men om det är växthustomater kanske de inte klarar sig på friland?
Vad är en hybridtomat? Pratade tomater med en person idag som sade att frön från hybridtomater inte ger fin frukt. De här plantorna kanske inte är något att lägga ner möda på?
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2004, 18:32
De flesta tomater som odlas kommersiellt är F1 hybrider. F1 står för första generation och man får fram dessa fröer genom att ta 2 tomatsorter som inte har den bästa genuppsättningen och sedan korsar man dessa, deras avkomma är då första generation. F1 generationer är inte helt fröstabila så tar man frön från dessa så kan man ofta få en ganska stor variation. När det gäller tomat så brukar man dock ofta få tomater som är ganska lika den tomaten man tog fröna ifrån så har du redan plantor plantera ut dem till sommaren du lär få goda tomater även från dessa.
De tomater som odlas komersiellt är ofta något mer värmekrävande och kan ha längre utvecklingstid men med de här varma somrarna vi haft de senaste åren så lär det nog fungera på friland ex. vid en varm vägg du måste ju kunna binda upp tomaterna denna typ av tomat kan bli många meter lång under en säsong.
Ska man odla på friland är dock frilandstomater att föredra de brukar ha lite kortare kulturtid vilket innebär att skördesäsongen blir längre. En del fröfirmor ex. Runåbergs sätter ut hur lång kulturtid sorterna har så man kan välja själv ifall man vill ha en snabb eller en mer långsam sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.