Full version: H J Ä L P !
lina345
Hej,
Jag hittade idag ca ½cm långa ganska knubbiga maskar/larver (som små maggots) i jord och inne i det lilla som var kvar av min älskade Cyklamens rot knöl.

Maskarna har smaskat i sig så gott som hela rot knölen och det som finns kvar av knölen är fullt av gångar.
[B]Vad är detta för konstiga/äckliga maskar?[B] ohmy.gif
[B]Hur blir jag av med dem?[B]
[B]Kan jag rädda min Cyklamen?[B]

Jag har haft denna vackra Cyklamen i 2½ år och den blommar om och om igen hela tiden, så jag blev så ledsen när jag nu misstänker att den kommer att dö sad.gif

Jag har doppat knölen i Pyrex lösning och planterat om den i ny jord och kruka, samt vattnat med Pyrex-lösning.
Var det rätt?? Eller har jag gjort saken värre??

Tacksam för ALLA tips och förslag på hur jag kan rädda min Cyklamen.
Vänliga hälsningar / Lina - ny medlem här- unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som öronvivel larver.

Även här kan du se bilder

http://www2.dicom.se/fuchsias/snytbagge.html

Öronvivlar går på en stor mängd olika växter och det finns även olika arter öronvivlar. De finns ofta utomhus men den vuxna snytbaggen kan lätt ta sig in i hus och ställa till skada i krukväxterna. De vuxna djuren gömmer sig i ex. gardinerna så det kan vara svårt att hitta dem. Öronvivel larverna äter upp rötter, knölar, lökar.

Är det gångar i din cyklamenknöl är det nog bara att slänga den tyvärr. Har man vanliga krukväxter och hittar öronvivellarver i jorden så kan man bli av med dem genom att byta jorden, spola bort jorden från de rötter som är kvar, plantera växten i lucker såjord fukta jorden (klipp ev. ner plantan något) och sätt en plastpåse över och hoppas att växten skjuter ut nya rötter.

Har man en massa krukväxter där man hittar djuren och man inte orkar plantera om så går det att köpa nematoder som dödar larverna och äter upp dem.

Här kan du läsa mera om öronvivlar på Predators hemsida (firma som säljer ex. nematoder)

http://www.predator.se/Vaxthus/Oronvivl/Oronviv.html
lina345
Åh.. sad.gif
Tack Åsa för ditt svar, larverna ser PRECIS ut som "larva" på din bild!

Ja då verkar det som om det är kört för min älskling sad.gif
Men jag ska iallafall spar det lilla som är kvar och se om det kanske kanske kanske kan finnas ett litet hopp för den.

Jag har spolat rent hela knölen och petet bort de larver jag hittat.
Så det är bara att hålla tummarna det hårdaste jag kan.

Tusen tack för ditt svar.
/ Lina unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Pyrex brukar få de att hicka till......

Hälsar Ingrid
lina345
Jag håller fortfarande tummarna för en tillfriskning, men den ser onekligen ganska så lessen ut sad.gif
De få blad som finns kvar slokar och verkar tyna bort.

Men det sista som överger en är ju hoppet, så jag hoppar vidare så får vi se vad som händer.

Väntar på att Pyrex badet ska ta död på alla äckliga snylgäster så att det ytterst pyttelilla som finns kvar av rotknölen förhoppningsvis kan få ny livskraft.

Tjossan / Lina rolleyes.gif
lina345
[FONT=Optima]
Tjossan,
Tänkte bara skriva en liten uppdatering ang. min sjuka Cyklamen sad.gif

Nåväl.. den var bortom all räddning och tynade sakta men säkert bort och försvann.

Jag köpte då en nu vacker en, som blommade glatt och var som en frisk fläkt.

Den är nu ca 6 månader och är inne på sin andra blommning smile.gif
Så den har nu blivit min nya älskling som jag vårdar ömt wub.gif

Tack för infon om vad det var för monster som mördade min förra mad.gif

Tjingeling / Lina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon