Min blå fjärilsbuske, planterad för tre år sedan har nu gett opp. Den har givit enbart tre blommor varje år, inte vuxit mycket på höjden, och sett allmänt trött ut hela tiden. Den står i vandrande skugge, full sol i ca fem timmar, gräsmatta runt omkring, två meter från sydostvägg. Vi rotvattnar ofta, den är planterad i stor grop med bra jord, rötterna utbreddes. Men ändå vill den inte! Vad gör jag för fel? Jag längtar ju efter dess vackra blå blommor och tillhörande fjärilar. Är den blå varianten extra svår? Finns någon speciell variant som är extra lätt som jag kan pröva på? Om jag nu byter ut denna, vad skall jag göra för förändringar i växtplatsen?
Beskär du den årligen? Det kan kanske vara en anledning till att den inte "vill"?
gmasterb
08-05-2004, 16:52
Har haft liknande problem.
Anledningen till detta fick jag höra att vissa sorter av denna typ av buske är inte så vinterhärdig här i Sverige. Därför fryser den ner ganska hårt om man inte täcker den och den blir väldigt klen nästa sommar.
Jag har nu en annan sort där jag har lagt ut ett par större stenar i bakkant som alstrar värme så att växten får lite extra värme då den behöver det.
//Stefan
Hannele
08-05-2004, 18:06
Buddleja blommar ju på årets skott, den kan se stendö ut, men det kommer nytt från marken ganska sent.
Eftersom vår Buddleja davidii 'Black Night' växer nära trappan, på tramp-avstånd,
låter jag de "döda" pinnarna vara kvar som skydd för alla tonårsfötter... Det är ingen bråska med klippnigen.
Britt-Marie
08-05-2004, 20:53
Jag har en lila Buddleja och den är otroligt lätt att föröka. Sätter bara ner de avklippta grenarna i marken och vips växer det upp nya buskar. Har både klippt och gett 17 i de och de har blommat lika mycket varje år. Du måste ha en svår avkomma av Buddlejan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.