Full version: Japansk lönn
amilac
Hej,
Jag har en ca 10 år gammal japansk lönn. Jag har skött den på samma sätt över åren och den har alltid varit frisk.
I år kom det knoppar på alla grenar, blad utvecklades, men så började bladen vissna på en del större grenar. Efter att ha undersökt har jag sett att barken har “spruckit” på några ställen.
Vad kan ha hänt så att bladen vissnar så?
Innebär detta att grenarna kommer att dö och behöver skäras bort?
Gunilla T
Tråkigt när skador uppstår på vackra växter!

Jag kan endast gissa vad som hänt och sannolikt är det frostskador på stammen och därmed har transporten i trädet skadats. Är skadorna på den sida av stammen som träffas av solljuset tidig vår så tror jag att det är frost som är orsaken. Det går inte att göra något annat än avvakta och se om hela grenar dött, då är det bara att klippa bort dem men trädet överlever nog en förlust av några grenar.

I sin naturliga miljö växer japanska lönnar som undervegetation till större träd. Det betyder att de får ett rejält skydd mot alltför starkt solljus och att de inte utsätts för kraftiga vindar. Din vackra lönn är planterad som solitär och därmed mera utsatt för kyla, vind och sol.
Christopher544
när du ser att bladen börjar vissna och barken spricker kan det tyda på flera saker. ibland kan det vara ett tecken på svamp- eller bakteriesjukdomar som angriper trädet. det kan också vara kopplat till problem med rötterna eller för mycket vatten.
om grenarna redan är döda, ja, det är bra att beskära dem för att inte sprida problemet till andra delar av trädet.

Best regands Christopher sweatingbullets.gif
amilac
Tack för era svar!
Nu har bladen på fler grenar vissnat och eftersom jag är rädd att det är svamp har jag tagit bort grenarna. Förhoppningsvis klarar sig trädet ändå och skjuter nya grenar på våren.
Men, jag undrar, om det är så att det är svamp eller bakterier och hela trädet dör - vågar man isf plantera en ny japansk lönn på samma ställe?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon