rehn
Hej
Jag har ett gammalt plommonträd( Opal ) som gett (för)mycket frukt under många år.
Börjar se skabbigt ut med en del döda grenar.
Borde egentligen helt enkelt köpa ett nytt men jag har ingen bra plats för detta.
Den har nu fått nya skott nere på stammen.
Är det rimligt att främja ett av dessa skott och från det skapa en ny krona ?
Någon med erfarenhet av en sådan procedur ?

Bild:
[attachment=91313:Opal2.jpg]
Huggorm
Var har du ympen? Om skotten kommer från nedanför den så är det inte opal. Sedan ser ditt träd ut att stå väldigt djupt ner i jorden, det kanske är en bidragande orsak till att trädet inte mår bra.
rehn
Jag är ganska säker på att det är ovanför ympen. Jag har andra likadana skott högre upp i trädet .
Jag tror på ålder, minst 35 år
Huggorm
I såna fall är ympen nedgrävd och trädet står alldeles för djupt. Någon kanske har höjt marken efteråt. Träd tål inte sånt, de lägger rötterna på rätt djup och vill ha dom där, och barken på stammen tål inte att vara under mark eftersom den ruttnar då. Där har du antagligen förklaringen till att trädet mår dåligt och skjuter skott på stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon