Denna Benjaminfikus har stått på golvet vid samma västerfönster i över 10 år. Ca. 1,70 m hög och stor kruka och har fått omplantering alt. jordförbättring varje år. Den har alltid varit grön och frodig oavsett årstid och jag vattnar på rätt sätt för att vare sig under- eller övervattna. Den har helt enkelt skött sig och jag har fått bekräftat att jag sköter den rätt.

Då den nu plötsligt fick mer och mer gula blad var första tanken att jag kanske övervattnat trots allt. Lät den därför torka upp ordentligt innan jag vattnade igen. Tyvärr ingen förbättring och de friska gröna bladen blev allt färre.

Tog ur den ur sin stora kruka idag och upptäckte att grova delar av rotsystemet ruttnat. Första gången jag sett detta men det måste ju vara det man kallar 'rotröta'. Ni ser hur det ser ut och hur mycket av rötterna jag behövt ta bort. En del av rötan är också i grova delar upp mot stammen.

Jag antar att växten är helt körd och att det inte går att göra något åt det men frågar för säkerhets skull om det finns någon som helst möjlighet att ett så stort träd ska hämta sig efter så stort bortfall av både rötter och blad? Är väl gissningsvis ingen idé att försöka jobba upp den och antar att jag med sorg får slänga den på komposten.

Vad rötan orsakats av har jag ingen aning om. Har som sagt skött den på samma sätt i alla år och den har varit hur frisk och fin som helst ända tills nu.

Kan lägga till att det var gott om utrymme i krukan så det var inte av 'trängsel' den reagerat.