Karl Kamel
Vi har en plantskoleköpt skogslönn som nu är inne på sin tredje säsong i vår trädgård. Den är kanske 5 m hög och har 25 cm omkrets på stammen. Den verkar ha etablerat sig bra och klarar sig utan stödvattning nu. Men, jorden här är näringsfattig och trädet visar tydliga symtom på (tror jag) kvävebrist. Löven är små och onormalt ljusa till färgen. Badverket som helhet känns lite glest. Och den tappade löven väldigt tidigt både i höstas och året innan.

Jag borde ha gödslat i våras men det blev inte av. Lönnen har hittills fått klara sig utan gödsel, vill inte "skämma bort den" men nu känns det som att gränsen är nådd.

Midsommar är visserligen bakom oss men vi är i växtzon 0 och det känns inte orimligt att ge den en engångskur kväverikt mineralgödsel. Jag tänker mig att blanda ut i vatten, spetta upp ganska många hål i utkanten av kronan och fylla dessa med gödselvatten. Tanken är att trädet snabbt ska få tillgång till näringen och att det inte ska bli kvar så mycket i jorden under lång tid (som med naturgödsel).

Låter det här som en vettig plan? Om ja, hur många gram kväve bör jag sikta på att tillföra totalt för ett träd av den här storleken (se ovan). När jag googlar hittar jag alltifrån 25 gram till det tiodubbla.

Tack!
Karl Kamel
Och en följdfråga: Om jag håller mig till 25 g kväve, hur mycket måste det spädas innan jag törs hälla på det? Räcker det om jag blandar ut gödsel motsvarande 25 g kväve i 10 liter vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon