(flyttar från jord- och gödselforumet, med lite ändringar)
Vi har en plantskoleköpt skogslönn som är inne på sin tredje säsong i vår trädgård. Den är kanske 5 m hög och med 25 cm omkrets på stammen. Den verkar ha etablerat sig bra och klarar sig utan stödvattning. Men, jorden här är näringsfattig och trädet visar tydliga symtom på kvävebrist. Löven är små och onormalt ljusa till färgen. Badverket som helhet känns lite glest. Och den tappade löven väldigt tidigt både i höstas och året innan.
Lönnen har hittills fått klara sig utan gödsel, vill inte "skämma bort den" men nu känns det som att gränsen är nådd. Jag borde ha gödslat redan i våras men det blev inte av.
Midsommar är visserligen bakom oss men vi är i växtzon 0 och det känns inte orimligt att ge den en engångskur kväve. Jag tänkte använda vanlig flytande växtnäring, spä den enligt vad som står på flaskan, spetta upp ganska många hål kring dropplinjen av kronan och fylla dessa. Tanken är att trädet snabbt ska få tillgång till näringen och att det inte ska bli kvar så mycket i jorden under lång tid (som med naturgödsel).
Låter det här som en vettig plan? Om ja, hur många gram kväve bör jag sikta på att tillföra totalt för ett träd av den här storleken? När jag googlar hittar jag alltifrån 25 gram till det tiodubbla.
25 g kväve motsvarar om jag räknar rätt c:a 300 ml växtnäring (7%) vilket behöver spädas till drygt 30 liter. Så kanske 10 l om dagen i tre dagar.