tradtrad
Vi har tagit ner en balsampoppel då den växte för nära en garagebyggnad - garagegolvet var hotat... Nu skjuter den massor av rotskott och de som kommer upp nära byggnaden klipps förstås ner. Men, jag vill gärna ha en balsampoppel - dock längre bort från byggnader förstås. Kan jag ta hand om något av alla dessa rotskott och få det att ta sig där jag vill?
Gunilla T
Nej, du kan inte få det att ta sig dit du vill men däremot kan du gräva upp ett skott och plantera det där du vill ha trädet.
tradtrad
Jag anade att jag inte skulle kunna styra/leda rotskotten till önskad plats... Men om jag ska gräva upp ett skott, var ska jag då klippa av det? Direkt från roten? Eller ska en del av roten tas med? Kan jag placera den direkt där jag vill ha den eller ska jag ställa den i vatten ett tag först? Ska jag göra det nu eller är det bättre att vänta till i höst?
Huggorm
Balsampoppel brukar man oftast föröka med sticklingar, man klipper alltså av en gren och sticker ner i jorden där man vill ha trädet så växer det ut nya rötter. Om man gräver upp ett rotskott som redan har rötter är det förstås ännu bättre men räkna med att det kan vara en relativt grov rot som de växer från. Och när man flyttar träd så skadar man deras rotsystem så de får svårt att ta upp vatten, det görs alltså helst inte mitt på sommaren. Fast om du bor på västkusten kan du göra det nu för så här extremt blött och kallt lär de klara av utan rötter.

Frågan är väl vad trädet skulle gjort med garagegolvet? Balsampoppel vill ha fuktig och näringsrik jord och det har man sällan i garaget. Det är en gammal myt som många tror på fortfarande. Däremot kan de skicka in rötterna i den gamla sortens avloppsrör som var av järn, instuckna i varandra och gärna lite läckande i skarvarna eller i rosthål. Moderna avloppsrör i plast rår de på lika lite som garagets golv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon