Kajsa H
07-05-2004, 09:44
Vi skulle vilja införskaffa en vinranka till en solig södervägg i zon 1. Jorden är kalkrik och mager.
På plantskolan stod vi som fånar inför alla olika sorter och när vi frågade en jäktad expedit fick vi veta att alla druvorna skulle ha mullrik planteringsjord. Är det verkligen så? När man odlar druvor för vinproduktion har jag tvärtom för mig att marken ofta är torr och mager. Vi kom hem utan vinranka.
Kan någon ge tips på en bra sort, eller gärna av både gröna och blå?
Powerowic
07-05-2004, 10:35
jag vet inte så mycket, men vi satte en vitis labruska "zilga" för två år sedan , en del rankor har dött men det verkar börja komma blommor på den i år, det är helt vanlig jord, och lite mulljord
Powerowic
07-05-2004, 10:36
det är nog ungefär som våran jird, torr, kalk och kväverik och den växer på södervägg
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2004, 10:42
Himrod är en bra och god dessertdruva. Härdig till zon 2-3 och den gillar kalk (staketvindruvorna zilga, spulga, sukribe, ivan vill helst ha lite lägre pH). Himrod får väldigtsöta gröna kärnfria druvor och växten är även resistent mot mjöldagg.
Vinrankor har mycket djupgående rötter så de klarar sig ofta i lite torrare lägen deras rötter kan gå långt ner i marken på jakt efter vatten. Så enormt mycket gödning brukar de inte behöva de brukar ofta växa väldigt bra utan att man vräker på gödning. Är det väldigt kväverik jord kan det hända att växten växer väldigt mycket vegetativt och att blomning och frukt blir tillbakasatt. Ofta tar det ca 3-4år för en vinranka att etablera sig så det kan ta några år innan den börjar sätta frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.