Morellocooler
[attachment=91341:Syren_Small.png]

Hej!

Vi planterade två syrénbuskar två år sedan, James McFarlane. De blir ljusgrön-gula med inslag av brunt i början av juli redan.
Är det normalt?

Vi bor i zon 3/4, de har fått kogödsel på våren, o det har regnat mycket i år så vi har inte vattnat jätteofta.
De hade några blomklasar i juni. De såg likadana ut förra året.

På nätet står det att de ska ha mörkgröna blad så vi blev lite fundersamma.
Behöver se mer/ mindre vatten, gödsel, kalk,…?

Tacksam för era tips smile.gif
Huggorm
Antingen får den för mycket eller för lite vatten, eller så saknas något i jorden. Vad är det för jord på platsen, trivs andra buskar i den? Finns det daggmask när du gräver i den?
Gunilla T
Eller störningar i klorofyllbildningen?

https://for.se/fragor-och-svar/konstiga-bla...20mild%20vinter.
Morellocooler
Spännande artikel kring klorofyllbildning! Det har ju varit lite till o från med temperaturen på vårvintern så inte uteslutet att det beror på det?!

Sedan så är det en relativt nyanlagd trädgård på föredetta skogsmark. Buskarna är planterade i planteringsgropar med bra jord. Det finns många daggmaskar i jorden när jag kollar lite. Rabatten med olika perenner bredvid och en forsythia med liknande förutsättningar trivs bra.
Huggorm
Problem med klorofyllbildningen låter lite märkligt men jag har aldrig sett sånt på syren så det kanske är hur dom reagerar. När det samma händer på svenska träd av så skilda arter som hassel och asp har jag sett att löven är rödaktiga ett tag innan de får igång klorofyllet och blir gröna.

Men den där gula färgen är vad jag skulle förväntat från en syren som planterats i mager och sur skogsjord där det förut växt gran. Men om du jordförbättrat och daggmasken trivs borde det inte vara det som är problemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon