Full version: physalis
Powerowic
hej, jag har satt kapkrubärsfrön, physalis capensis och jag undrar om det går att odla dem ute eller om de dör under vintern
Åsa, mälardalen zon 2
De klarar inte vintern utomhus i sverige (de klarar inte minusgrader) men odlar du i kruka kan du ta in dem på hösten och förvara dem ljust och svalt då klarar de vintern.
Powerowic
oki, då får jag väl fortsätta med dem i kruka
LindaA
Jag har en tillägsfråga om physalis, klarar de lite frost eller är de väldigt käsnliga?

Jag är nämligen snart överväxt av mina physalisplantor inomhus, om de får stå kvar kommer de snart skugga alla andra växter på fönsterbrädan, bladen är som mindre parasoll... tongue.gif tongue.gif

Om jag avhärdar nu, kommer de klara sig utomhus då?
Bor på Gotland (zon1 alltså)
Åsa, mälardalen zon 2
Physalis är ungefär som tomat så de gillar inte om det går under +7-8C, de brukar inte gilla frost. Avhärda kan du börja med nu i zon 1.
Towanda
Hej,

Jag har ingen erfarenhet av att odla ute, vad betyder avhärda?

Mvh,
Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Det betyder att man sakta vänjer växterna vid utomhusklimatet (temp, ljus, blåst). Man brukar börja med att ställa ut växterna i skyddat lite skuggigare läge på dagen och sedan tar man in dem på natten. Gradvis flyttas växterna till ljusare läge och när nätterna är hyfsat varma kan man låta dem stå ute även på natten.

Har man inget skuggigare ställe att ställa växterna i början kan man skugga växterna med fiberduk så de inte bränns sönder.
Towanda
Ahaaa, ok. Är det krångligt?

Har en physalis som snart har växt ur fönstret, den är säkert drygt 130 cm hög nu (med kruka). Det enda stället jag har att ställa den ute är på den gemensamma terassen, men risken finns att nån annan pillar på den då, och det vill jag ju inte! Så den kanske får stanna inne, vet bara inte riktigt var jag ska ha den om den växer mer. =)

Mvh,
Lena
angylp
själv har hag tagit in växten inomhus och kortat ned grenarna så att växten blev bara 70cm hög. Den klarar sig bra och har blivit buskigare.. har den nu utomhus med fiberduk på (när det finns risk för frost) och ska snart plantera om till 25 liters krukor.. hoppas de ger frukt i år också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon