Full version: Rabarberkaka
Kajsa H
”Stick i” rabarberkaka

2 ägg
2 dl socker (ca)
2 dl vetemjöl
3 medelstora rabarber
margarin
pärlsocker

Rör ihop ägg och socker. Blanda i mjölet och häll i formen (normalstor form med löstagbar botten är lagom till satsen). Skär rabarberstjälkarna i bitar, ca 3 cm långa och stick ned dem i smeten. De kommer att vara högre en smeten, men det är meningen, när smeten höjer sig och rabarbern blir mjuk så blir det som små hål istället. Hyvla margarin i önskad mängd och lägg ovanpå, strö över pärlsocker. Grädda kakan 35-40 minuter i 175 graders värme.

Den här kakan blir god även med annan frukt, men bäst med syrliga sorter, tex vinbär.
gammelnalle
CITAT (Kajsa H @ 07-05-2004, 10:53)
”Stick i” rabarberkaka

2 ägg
2 dl socker (ca)
2 dl vetemjöl
3 medelstora rabarber
margarin
pärlsocker

Rör ihop ägg och socker. Blanda i mjölet och häll i formen (normalstor form med löstagbar botten är lagom till satsen). Skär rabarberstjälkarna i bitar, ca 3 cm långa och stick ned dem i smeten. De kommer att vara högre en smeten, men det är meningen, när smeten höjer sig och rabarbern blir mjuk så blir det som små hål istället. Hyvla margarin i önskad mängd och lägg ovanpå, strö över pärlsocker. Grädda kakan 35-40 minuter i 175 graders värme.

Den här kakan blir god även med annan frukt, men bäst med syrliga sorter, tex vinbär.

Låter smarrigt... tongue.gif

men vad är en normalstor form...... och måste man smörja formen??

(jo jag är totalt rudis på detta... men våghalsig...)
myskmadra
CITAT (Kajsa H @ 07-05-2004, 10:53)
”Stick i” rabarberkaka

.

Perfekt att prova imorgon!
Jag sitter och pluggar företagsekonomi inför en skrivning i veckan och ska ge mig själv den som belöning för att jag sitter inne och läser när solen och värmen egentligen bara kräver att man ska ut och njuta.
biggrin.gif
Ewa L
Lät gott, men skall det verkligen inte vara något bakpulver?? unsure.gif
myskmadra
Skulle bara säga att kakan blev väldigt god. Jag var också fundersam på om det verkligen inte skulle vara bakpulver också. Men. Mmmmmmmmmm smile.gif
Ewa L
Men det skulle det alltså inte?? Eller??? unsure.gif

Har faktiskt inte lust att testa om det bara blir pannkaka. Rabarberpannkaka, hmm wub.gif
myskmadra
Jag tog inget bakpulver.
pimpim
Låter ju väldigt enkelt och gott. Men jag fattar inte hur den kan höja sig utan bakpulver huh.gif

Pia
pimpim
Var tvungen att testa den och måste säga att den var så mumsig smile.gif

Pia
Ewa L
Och jag min fegis vågade inte "avstå" från bakpulvret! tongue.gif Har inte smakat ännu, men den ser jätteläcker ut.

Nästa gång (om den är så god som ni säger) skall jag pröva utan. biggrin.gif
Ewa L
Nu har jag smakat!! wub.gif

Rekommenderas varmt.
Kajsa H
Nej, det ska verkligen inte vara något bakpulver. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar, men den höjer sig ändå. Kul att ni ändå vågade prova! Formen ska gärna smörjas litegrann och den som jag använder är 22 cm i diameter, men det är nog inte så supernoga med det.
Lycka till!
pimpim
CITAT (Ewa L @ 14-05-2004, 07:52)
Och jag min fegis vågade inte "avstå" från bakpulvret! tongue.gif  Har inte smakat ännu, men den ser jätteläcker ut.

Nästa gång (om den är så god som ni säger) skall jag pröva utan. biggrin.gif

Hur mycket bakpulver tog du i?

Pia
Ewa L
Eftersom jag har hungriga vänner gjorde jag dubbel sats tongue.gif och till det tog jag 3 tsk bakpulver, som en gyllene medelväg.
Den hade "Zingo-effekt" (försvinnande god).
ElinN
Har just bakat och smakat denna kaka och håller med föregående talare: den är jättegod, tack för receptet! Vill gärna dela med mig av mitt favoritrecept på "rabarberkaka", som heller inte innehåller bakpulver och som flera kanske redan har men brukar använda andra bär (som jag inte tål...) i. För min del kommer den ursprungligen från min systers lekis för lääänge sen, men jag har sett det på andra ställen sen...

... alltså:

Sega rutor (1 långpanna)

200 g smör eller margarin
6 dl strösocker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
ett par-tre stjälkar rabarber

1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smält smöret i en kastrull som rymmer minst 2 l och låt det svalna något.
3. Blanda i socker, ägg, vetemjöl och vaniljsocker.
3. Häll alltihop i bakplåtspappersklädd långpanna.
4. Strö ut rabarbern skuren i bitar ovanpå, ganska tätt.
5. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Kakan ska fortfarande vara "kladdig" i mitten.
6. Skär i rutor. NJUT!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon