Plommonträdet
Hej ! Jag är ingen odlare och vi har varit slarviga med att beskära vårat köra plommonträd då vi haft detta träd i 7 år . Vissa år har det inte kommit nåt plommon men i år är det så mycket att en stor gren har brutits av . Snälla , finns det inte nån kunnig som kan ge tips på om man inte kan ta tillvara på detta träd på något sätt . Jag vill inte slänga flera hundra plommon och nu till min fråga . Kan man inte bara ta grenar med plommon på och stoppa ner i jorden , vattna mycket , näringsrik jord och sen lite växtnäring på det . Säg att det går . Jag gjorde så med en gren från syren och hade ingen aning om att man kunde göra så och nu växer det blad i toppen . Då klippte jag med sekatör för den hade spridit sej så mot vinbärsbuskarna. Nu fick jag mer panik och bara bröt av gren efter gren och stack ner i jord . En del grenar hade mossa och såg gamla ut menande rm massa plommon på , en del grenar verkade mer nya och kanske inte hade så många plommon. Det känns helt hemskt å bara ge upp alla dessa plommon och grenar . Om jag bara fick ett tips av nån som säger att det inte är kört . Varför kan man annars göra så med äppleträd läste jag nånstans . Den mest positiva och erfarna odlare . Säg nåt så ska jag åtminstone försöka för finns det en chans så vill jag prova . Tack på förhand för ert engagemang för min fråga . Hoppas att ni har en fin dag ! Mvh Jenny som älskar sitt gamla plommonträd. Ps. En sak till vet inte om denna info hjälper men plommonen kommer sent och alla plommon är gröna nu . Återigen tack och ha det fint !☀️
Gunilla T
Nej, du kan inte ta hela grenar av träd, sticka ner det i jorden och få det att slå rot - det går inte. Att du tog en stickling av syren och den bildade rötter är en helt annan sak.

Ditt plommonträd måste beskäras, i år verkar plommonskörden vara stor så frukten blir för tung för trädet. Kartgallra och beskär för att rädda trädet och skörden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon