Plommonträdet
13-08-2024, 18:14
Hej ! Jag är ingen odlare och vi har varit slarviga med att beskära vårat köra plommonträd då vi haft detta träd i 7 år . Vissa år har det inte kommit nåt plommon men i år är det så mycket att en stor gren har brutits av . Snälla , finns det inte nån kunnig som kan ge tips på om man inte kan ta tillvara på detta träd på något sätt . Jag vill inte slänga flera hundra plommon och nu till min fråga . Kan man inte bara ta grenar med plommon på och stoppa ner i jorden , vattna mycket , näringsrik jord och sen lite växtnäring på det . Säg att det går . Jag gjorde så med en gren från syren och hade ingen aning om att man kunde göra så och nu växer det blad i toppen . Då klippte jag med sekatör för den hade spridit sej så mot vinbärsbuskarna. Nu fick jag mer panik och bara bröt av gren efter gren och stack ner i jord . En del grenar hade mossa och såg gamla ut menande rm massa plommon på , en del grenar verkade mer nya och kanske inte hade så många plommon. Det känns helt hemskt å bara ge upp alla dessa plommon och grenar . Om jag bara fick ett tips av nån som säger att det inte är kört . Varför kan man annars göra så med äppleträd läste jag nånstans . Den mest positiva och erfarna odlare . Säg nåt så ska jag åtminstone försöka för finns det en chans så vill jag prova . Tack på förhand för ert engagemang för min fråga . Hoppas att ni har en fin dag ! Mvh Jenny som älskar sitt gamla plommonträd. Ps. En sak till vet inte om denna info hjälper men plommonen kommer sent och alla plommon är gröna nu . Återigen tack och ha det fint !☀️
Gunilla T
14-08-2024, 04:16
Nej, du kan inte ta hela grenar av träd, sticka ner det i jorden och få det att slå rot - det går inte. Att du tog en stickling av syren och den bildade rötter är en helt annan sak.
Ditt plommonträd måste beskäras, i år verkar plommonskörden vara stor så frukten blir för tung för trädet. Kartgallra och beskär för att rädda trädet och skörden.