pedropelikano@gmail.com
19-08-2024, 21:00
Hej
Jag har 3 nyplanterade rhododendrons (2 månaders sedan) och de nedre bladen på plantorna har börjat få mörka/svarta fläckar samt bladen blir gula-röda, se bifogad bild.
Jag har anlagt rabatten med Hasselfors Naturtorv samt rhododendron-gödsel enligt mitt garden centers rekommendation. Jag har sett till att plantornas rotklumpar inte är täckta av jord men dock är de lite täckta av ett tunt lager pinjebark, se bifogad bild.
Vet någon vad de mörka/svarta fläckarna samt att bladen blir gul-röda beror på?
Vänliga hälsningar
Peter Lovell
Gunilla T
19-08-2024, 22:16
Du har inte fått goda råd av de som sålde plantorna till dig. Dina Rhododendron har fått ett kraftigt svampangrepp som orsakats av övergödning. Man gödslar inte i samband med plantering, det räcker gott med okalkad och ogödslad torv samt Rhododendronjord, nästa vår när växterna vaknar till liv kan du gödsla lite varsamt med Rhododendrongödsel.
Plantornas rötter bör täckas av jord, annars torkar de ut på ett dygn. Pinjebark kan du sedan sätta över jorden om du vill. Rhododendron vill ha en fluffig jord men det får inte bildas luftfickor, det klarar inga rötter.
Men - övergödning är skälet till att dina växter drabbats av svamp, jag vet inte om det hjälper att plantera om på ett korrekt sätt. Annars får du avvakta och hoppas att växten själv kan övervinna angreppet, ta bort alla fula blad .
pedropelikano@gmail.com
20-08-2024, 17:16
Ok tack Gunilla!
Jag såg till att jorden var fluffig samt att rotklumparna inte sattes för djupt i jorden.
Övergödning låter som en trolig förklaring.
Jag plockar bort fula bladen och avvaktar någon månad.
Vänliga hälsningar
Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.