isak42
Hej!

Vi har en Lind-häck som är några år gammal men nu misstänker vi att delar av den har drabbats av något skadedjur eller sjukdom. Vi hade problem med att den fick för lite vatten inledningsvis på grund av några närliggande träd men nu har vi kompletterat med bevattning så vattenbrist kan inte längre vara orsaken.

En stor del av häcken växer jättefint men på mitten är den betydligt klenare och några plantor ser vi knappt tillväxt i alls.

Finns det möjligtvis någon som kan avgöra vad det är för problem och vet vad vi kan göra åt det?

[attachment=91391:IMG_3812...resultat.jpg]
[attachment=91392:IMG_3813...resultat.jpg]
[attachment=91393:IMG_3815...resultat.jpg]
[attachment=91394:IMG_3816...resultat.jpg]
Gunilla T
Det ser ut som din häck drabbats av svamp men jag vet inte vad botemedlet är annat än generellt, plock bort angripna blad och även de som ligger på marken. Bladen bär på smittan.

Växter som haft det svårt, exempelvis lidit av torka blir lättare offer för sjukdomar och ohyra, de kan inte försvara sig.

Du kan ta några blad i plastpåse och gå till Plantagen, Blomsterlandet eller liknande och se om de kan identifiera angreppet och rekommendera åtgärder.
Huggorm
Vi får ju inte veta var i landet det är men i västsverige har denna sommar varit extremt regnig och kall och jag ser svampangrepp på en stor mängd träd, bland annat lind. Det kanske blir helt annorlunda nästa år om det är bättre väder.
isak42
Hej igen

Det är på västkusten så sommaren har inte varit den bästa. Problemen har däremot varit likadana de senaste åren så jag tror inte att det är väderberoende.

Svamp låter som en rimlig förklaring. Det syns tydligare nu när halva häcken fortfarande är grön och den halvan som växer dåligt i princip har tappat alla löv.

Finns det något medel som funkar mot svamp utan att man vet exakt vad det är för svamp eller måste man först testa vad det är som har angripit den?
Mjärden
Lindar är ett gissel för humlor, många ramlar ner och dör under blomningstiden, så det bästa vore att du tog bort hela häcken och planterade andra träd. Dock skall tilläggas att i år är första året på många år som det inte legat döda humlor under lindarna och det tror jag beror på att just under blomningen var det kallt och regnigt och då höll sig humlorna hemma i sitt bo,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon