WayuU
Hej,
Vi har ett 140 år gammalt äppelträd, alltså vill vara försiktig.
I år var det år med mest mängd äpplen på mina 50 år med detta träd. En av grenarna, ca 15cm tjockt, gick av.
Sen har vi väldigt många gamla vattenskott som är många år gamla och nu blivit till ca 10cm tjocka och ett antal meter långa grenar som växer rakt upp.

1. Brutna grenen. Jag kan inte kapa den fint direkt mot stammen, den är en av flera grenar som går ut nära varandra. Ska jag kapa så nära som möjligt och sen lägga på trädbalsam?

2. Dessa ca 10cm tjocka långa grenar som går rakt upp eller nästan rakt upp, kan jag kapa dom eller är dom för tjocka nu? Om det går, kan jag kapa dom ca en halv meter upp från stammen och därmed få förgreningar där kommande åren?
masa
Svårt att svara när man inte vet hur det hela ser ut, och vilket skick trädet är i. Om man har missat beskärning i många år och man börjar skära kraftigt, kommer trädet att svara med massor av vattenskott.

Vi har ett par stora äppelträd, ca 70 år gamla, delvis ihåliga, men de ger hundratals kilo äpplen varje år. Vi har tappat kontrollen över beskärningen och försöker bara glesa ut i kronan och avlägsna döda grenar. Men, som sagt, vi kan försörja hela grannskapet med äpplen, utöver våra egna behov, vilket inkluderar ca 100 liter must.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon