Full version: Identifiera träd
rod-knogkultur@pm.me
God morgon....
Kan ngn hjälpa mig att identifiera ett träd ??????????
Frukterna ser alldeles ut som hasselnötter - men har en s.a.s. “hatt ” precis som ekens frukter.
Bladen stämmer icke överens med varken hasselns eller ekens.....
Tacksam för svar, RK.
August
Jag sätter en slant på Quercus coccinea, scharlakansek. Även om jag skulle behöva se trädet för att vara helt säker. Det finns ett par liknande ekar. Scharlakansek har blivit rätt populärt numera som gatuträd och i parker.
rod-knogkultur@pm.me
Efter att ha jämfört trädet i fråga med bildmaterial från internet - är jag med intill visshet gränsande sannolikhet övertygad om att det verkligen är frågan om Quercus Coccinea.
Trädet i fråga, samt ytterligare ett antal av samma art växer i Vällingby Centrum - och är uppenbart planterade där i samband med byggandet av stadsdelen Vällingby (50-talets första hälft)

Tack för hjälpen med identifieringen.

R-K.
Huggorm
På google maps kan man se en ek på Vällingbyplan och åtminstone det trädet är en rödek, Quercus Rubra. Scarlakanseken har inte slät bark som det trädet har. Men det är möjligt att det finns andra träd i området som jag inte hittat. Scharlakanseken har djupare flikade löv än rödeken men det kan variera en del. Rödeken har varit vanligare att plantera åtminstone där jag håller till, men det kanske är annorlunda i andra delar av landet.
August
Nej det är naturligtvis omöjligt att med säkerhet bestämma ett träd utifrån en bild på två vissna blad och ett gammalt ollon. Att det är en ek ur rödeksektionen verkar säkert men vilken är svårt att ha en säker uppfattning om. Det alternativ som kommer i fråga i vårt land är väl, förutom rödek (Quercus rubra) och scharlakansek (Qercus coccinea), kärrek (Quercus palustris)
Jag är väl bekant med rödek, Quercus rubra. Det växer ett planterat bestånd ungefär 500 meter från min sommarstuga. Det passerar jag flera gånger i veckan under sommarhalvåret. Jag tycker inte att det avbildade ollonenet riktigt ser ut som rödeksollon. Rödeken har stora blad, oftast betydligt större än våra vilda svenska ekar. De kan i vissa fall vara stora som handflator. Bladen på bilden verkar, om man jämför med ollonet, klart mindre.
Kärreken har väldigt djupflikiga blad i normalfallet , så den tror jag inte så mycket på.
Slutsatsen är alltså från min sida, att scharlakanseken ligger närmast till hands, baserat på bildmaterialet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon