Ralf
Auberginer! Läst om dessa förra året o det lät bra, lättodlade o goda att äta, så dessa frön petades ner i backen bredvid Svartroten. För det första så tog dom mycket mera plats på ytan i sidledd än vad jag hade tänkt mig, nåväl det gick ju att leva med men dessutom så mognade nästa alla samtidigt. Vi plockade ett par och åt. Gratinerade i ugnen. Resten lät vi sitta. Dom blev STOOORA. Smakade inte heller lika bra. Antigen så var det så eller så inbildade vi oss det…. Svårt att säga. Så här efteråt funderar jag, antigen skulle jag bara ha sått en mindre del av fröna i påsen, eller så måste man hitta på en bra metod att spara Auberginerna. Någon som har ett förslag på slutförvaring av dessa innan måltid.
Åsa, mälardalen zon 2
Direktsådde du aubergine vid svartroten??? Hur sjutton lyckades du få skörd?? Aubergine brukar ju ha svårt att hinna med att sätta frukt även om man förkultiverar dem inomhus i ett par månader för att förlänga säsongen??? Vilken sort var det du sådde??

http://www.odla.nu/vegt/aggplant.shtml

Ralf
Vilken sort... Ingen aning ... Köpte fröpåsar på rea tidigt förra våren på COOP. Kanske var det den konstiga sommaren som spelade ett spratt??

Svartroten blev helskum, lång o smal, inte mera än 1 cm i diameter. Den smakde vi bara på.

Sommaren var ju HET, mkt het. Den här planteringen låg delvis under ett äppelträd och det blåser mkt lite på denna plats.
Jennyn
Är du säker på att det var en aubergine och inte någon sorts squash?

Förlåt, det är klart att du vet det. Det var en fantastisk sommar och du kanske odlade plantan på en plats med bra mikroklimat. Imponerande, i vilket fall! Förkultivering och växthus brukar annars behövas.

Jag tycker att lite av tjusningen med auberginodling är att skörden varar högst en eller ett par månader.

Då får man frossa i auberginröror med mycket vitlök, hemlagad moussaka, ratatouille, soppa med aubergine mixad med rotsaker och spetsad med sherry, parmesan och basilika eller grillade, marinerade auberginskivor. Mmmmmm.

Grönsaken i sig tror jag är svår att spara längre än någon eller några veckor. Frysa in färdiga auberginrätter kan fungera.

Jag tycker i alla fall att svartrötter är jättegoda, trots att de smalaste bara blir drygt centimetern. Alla har inte samma smak men prova att nättkoka de skalade bitarna med lite citron och salt så att de har lite tuggmotstånd kvar och servera med hemlagad hollandaise. Jag har ännu inte provat att gratinera med parmesanost men det bara MÅSTE vara gott.

/Jennyn-är-hungrig
Sassa
Och sen skulle jag vilja tillägga att auberginer skall man i likhet med zuccini skördainnan de blivit för stora. Har de blivit förvuxna då smakar de beskt, de blir porösa och fulla med frön. I italien har man ju stekta auberginer som pålägg det har du väl prövat. mums.
jag måste också pröva att så auberginer nu om det var så lätt, smile.gif
hälsar Sassa
Ralf
Jo om det blir några fler detta år, så ska vi,

1
skörda relativt tidigt...

2
Grilla med olja eller smör.

eller gratinera... men sen är det ju det där med nyttigheten o gratänger...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon