Vårek
Hej,

Vi skulle vilja beskära en Thuja som stått ostörd i säkert 30 år, den har blivit både lite väl hög och bred.
Förstått att man måste lämna lite grönt bakom snittet, måste det vara en förgrening kvar bakom snittet med eller räcker det med lite grönt? På sikt skulle vi minska ner den kanske en meter eller två på höjden och lika mycket på bredden, den är nog runt sju meter hög nu. Är det möjligt att successivt klippa in den år för år och slutligen nå en grön och fin men mindre thuja?

Vi bor i Göteborg, vädret är fortsatt milt här nu i oktober, 10-14 grader varmt på dagarna och 4-5 på natten, går det att beskära thujan fortfarande eller är det för sent på året?

Se bild på barren, om det hjälper.

Tacksam för svar
August
Att ta ned den på höjden går nog bra. Jag har sett tujahäckar som klippts ned rätt brutalt och efter ett par år sett bra ut igen. Värre tror jag det är att ta in den drastiskt på bredden. Det där med att lämna "lite grönt" är tveksamt. Det som är brunt är och förblir brunt. Det bryter alltså inte något nytt grönt innanför det gröna som du lämnar kvar. Det kan komma att se kalt ut för evigt. Särskilt gäller detta längst ned där minst ljus kommer åt. Du kan klippa in en hel del men måste lämna kvar rätt ordentligt med grönt om det skall se bra ut.
Huggorm
Ett alternativ är ju att stamma upp den, det vill säga ta bort alla grenar upp till tex. 2 meter så man kan gå under den.
Vårek
Tack för bra svar!

En annan variant kanske vore att plantera nya thujor nära den befintliga och på så vis kunna gå hårdare åt den på sikt.

Ja jag får se. Börjar med att klippa försiktigt.
Alfa Trädgård och Skog
Hej.

Om grensnittets diameter är större än 5 cm, skydda klippplatsen med LacBalsam. Försök att lämna så många gröna delar av grenarna som möjligt.

Den allmänna regeln när det gäller när tujor ska klippas är att denna typ av ingrepp ska utföras från slutet av mars till slutet av juli, och senast i mitten av augusti. Du bör vara medveten om att klippning för tidigt utsätter växterna för frost. Men för sent stimulerar det busken att fortsätta växa - saven börjar cirkulera, vilket gör att de unga kvistarna inte hinner bli vediga innan vintern.

Thujor som växer i häck beskärs 2-3 gånger per säsong, medan långsamväxande klipps av vid behov och de blir för stora. Enstaka buskar växer inte så snabbt.

Det är viktigt att inte beskära thuja under regn, eftersom fukt främjar utvecklingen av svampsjukdomar. Patogena patogener penetrerar lättare skärplatsen.

Den första beskärningen av tuja görs på våren, innan växtligheten börjar, det vill säga under andra hälften av mars eller början av april.
Nästa bör genomföras på sommaren (i juni), och den sista i augusti senast.
Det är också viktigt att klippa tujan första gången efter plantering. I det här fallet måste du ta hänsyn till formen i vilken thujas köptes.

Thuja som grävts ur marken (rotkula packad i jute) skärs av direkt efter plantering. Det gäller dock allra toppen. Detta kommer att bidra till bättre anpassning av thujan till den nya miljön, eftersom det kommer att stoppa tillväxthastigheten, vilket gör att plantan kan slå rot bättre. Dessutom kommer det att orsaka enhetlig och samtidig tillväxt.
Tujor köpta i krukor kräver dock inte beskärning av topparna efter plantering, eftersom deras rotsystem är mer omfattande. Du kan dock skära poängen för bättre anpassning. Nästa beskärning av tujan utförs efter 2–3 år.

Marek på Alfa Trädgård och Skog
https://alfa.com.se
Vårek
Tack för utförligt svar!

Jag får avvakta till våren helt enkelt.
När jag läser om klippning och årstider så tycker jag att det är märkligt att det inte tas hänsyn till vilken växtzon man befinner sig i, det är ändå bra skillnad på växtzon 1 och växtzon 5 till exempel. Mitten på Augusti kommer ha olika förutsättningar sett till det tänker jag. Någon som kan svara på varför detta inte brukar vara en del av beskärningsbeskrivningarna?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon