Hej !
Vi ska plantera 65 meter bokhäck nu i november och har hittat en, vad vi tror, bra leverantör av plantor.
Förutsättningarna är att vi har väldigt sandig jord där vi bor i sydvästra Skåne ett hundratal meter från strand och hav.
Undrar därför vilken jord ni rekommenderar till bokhäcken och i vilka proportioner man bör blanda befintlig jord med ny planteringsjord. Känns ju orimligt att byta all jord i det grävda häckningen vilket skulle bli ca 16 kbm eller 320 st 50 liters påsar till ganska mycket pengar. Hur går era tankar och hur hade ni gjort?
Huggorm
30-10-2024, 07:43
Min erfarenhet av bok är att de har väldigt låga krav på jorden, de kan i princip växa var som helst. Således tror jag inte du behöver byta jorden, gräv bara upp den eller på annat vis luckra upp den så rötterna kan sprida sig lätt. Klipp sedan gärna gräsmattan med uppsamlare och sprid gräsklippet under häcken så får den goda förhållanden. Sandig jord är bra där det regnar mycket, eftersom den dränerar väl. Bok vill absolut inte stå i dåligt dränerad jord där vatten inte rinner undan. Å andra sidan blir sandig jord snabbt torr när det inte regnar under sommaren. Det kommer nog bli ditt största problem, du kommer behöva vattna mycket i början.
Tack för återkoppling !
Det kan nog stämma vad du säger. När jag kollar runt ser jag olika typer av rekommendationer på jord fat med en gemensam nämnare - det ska vara väldränerat. Grannen har lyckats driva upp en riktigt fin bokhäck och enl. honom har han bara kört ner bokplantorna rakt ner i sandjorden, och inte ens grävt ett häckdike. Sedan är det nog så att man kan få bättre / snabbare etablering och tillväxt om man blandar i lite naturgödslad planteringsjord när vi väl gräver häckdike men blir då beställning av jord, blanda mm vilket naturligtvis blir mer jobb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.