pisanggoreng
07-05-2004, 12:16
Jag har just flyttat till en villa där det i trädgården står en circa en meter hög stam av vad jag nu har föstått en gång varit ett mycket högt och stort päronträd. Stammen kommer nu med skott överallt, och eftersom vi gärna vill ha ett päronträd undrar jag hur vi ska bära oss åt. Ska vi spara bara några få skott och klippa ner resten? Eller ska vi spara alla? Någon annan ide?`
tack,
pisanggoreng
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2004, 13:01
Kommer skotten nerifrån marken kommer de troligtvis från grundstammen som ofta är frösådd och frukter som kommer från grundstammen är oftast åt det vildare hållet hårda, små, sura
pisanggoreng
07-05-2004, 13:04
Skotten kommer i ovankant av stammen.......
/pisanggoreng
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2004, 08:48
Om det är ett gammalt träd som kapats hårt kan det ofta vara svårt att få till ett vackert träd av detta, men vill man ha frukt och inte bryr sig om det estetiska kan man låta skotten växa upp och sedan bara hålla på och gallra bland skotten så att det kommer in ljus i kronan, blombildning och fruktsättning sköter trädet själv. Efter en hård nedklippning kan det dock ta några år innan trädet är redo att sätta frukt igen.
Tror inte man ska hålla på och klippa så mycket i det nu men man kan använda vikter, snören mm. för att rikta om grenar ifall man vill testa ändra om lite. Tänk på att vågräta grenar ofta sätter frukt snabbare än grenar som pekar uppåt.
pisanggoreng
10-05-2004, 20:31
tack för tipsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.