miss piggy
Det här var nog det äckligaste jag varit med om!!!!

Jag satt precis ute på min balkong och njöt av solen med en bra bok i min hand. Hade ställt ut några av mina växter så att de skulle få lite sol också.

Hur mysigt som helst....

Plötsligt ser jag i ögonvrån att det rör sig i hela krukan med ett chilliträd i. Fullkomligt kryllar av bruna långa maskar som slingrar sig på jordytan!!!!
Antar att de kommit upp till ytan när växten blivit torr...
Har aldrig sett något liknande tidigare.

Maskarna ser ut ungefär som små smala daggmaskar som är ca 2 cm långa.

ASÄCKLIGA!!!!

Nu har jag pillat bort dem och de var runt 15 stycken!!!!!

Vad är det här för något???

Jag vill inte ta in min Chilli igen. Känns jätte läskigt!

Någon som vet? Är de skadliga för min växt?

Kommer de från något djur eller kanske jorden? jag har köpt jord med naturgödsel, vad som nu menas med det??

Solhälsning Miss P

wacko.gif
Ella
Är de mycket smala typ högst c:a 1 mm och snarare röda än bruna, så kan det vara kompostmaskar. Har du fått jord med maskokonger i så kan ju kokongerna ha kläckts och små maskbebisar ha fötts.

Det finns många som har maskkompost och lägger lite maskjord på ytan till krukväxtjorden i stället för näring och krukväxterna mår jättebra av det, i alla fall mina. Nu ha jag ju det mest i gröna växter eftersom det blir lite ojämn näringstillgång och det ju inte är en så bra ide till blommande växter. Hur chilipeppar vill ha det vet jag inte.
miss piggy
Tack för ditt svar!

Mask kokonger? Får man det i vanlig jord som man köper i affären? typ på bauhouse??

Maskarna var smala men inte så smala som 1mm... snarare 3mm..
lite rödbruna ja... med liknadnde "ring" runt magen som daggmaskar har.

Min Chilli växt har växt mer än någonsin så möjligen gillade den maskarna... ialla fall har den inte tagit skada verkar det som.
Ella
Den beskrivningen stämmer bättre på kompostmaskar. den vanligaste arten heter Eisenia Foetida och man kan söka på blider i google. Tyvärr så tycker jag att bilderna är ganska dåliga man ser dåligt hur en mask egentligen ser ut med avseende på färg och storlek

Skillnaden i tjocklek handlar bara om hur gamla de är! men de kan vara betydligt längre än två centimeter.

Mår dina växter gott så är väl det huvudsaken, maskjord ska vara jättebra jord. Maskarna är också väldigt känsliga för gifter så ta du det som ett gott tecken.

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon