MrNorth
Sådär, nu börjar jag få jordmassor till min trädgård... här inne har jag fått ordning så nu när våren står för dörren tänkte jag börja grovplanera trädgården. Då jag är ett stort fan av asien så tänkte jag pryda min trädgård med allehanda japanska/kinesiska träd och växter. Så jag tänkte be om lite tips på vad som är passande? Det är svårt att hitta information om ämnet. Jag har flera japanska vänner (i japan) men de är inte så duktiga på växter sad.gif Har mera bara fått lite övergripande tips på hur det kan tänkas se ut... Men man behöve rju mer än så när man ger sig iväg till trädgårdsmästaren smile.gif

Här är en grovskiss:

De gröna runda sakerna i gräsmattan ska vara runda buskar eller träd.. de långsmala sakerna på sidan (14) är häck. Har tänkt mig bukettspirea... känner inte till nån asiatisk häck...

Altanen ligger i SYDVÄST, ungefär... jag har sol där tills ca 20:00 på sommaren...

Jag ska ha minst en rosenrabatt, tänkte mig klätterrosor på spalje vid altanen i rabatt nr 6. Och 3 och 4 hade jag tänkt ha rhododendron, blandat med nåt vintergrönt... har förmiddags- och sen kvällssol här

12 och 13 har jag faktiskt ingen aning om... förslag? Jag har en kompis som är fin på dammar och dammväxter så jag hade tänkt ge han fria händer runt dammen.. har nån här förslag på japanska dammväxter så..?

De växter jag redan tänker plantera (föreslå gärna rvilken rabatt de ska vara i och om ni har föreslag på nya rabatter, berätta!!

Iaf:

* Blodlönn

* Japansk körsbärsträd

* fliklönn (heter den så, kan vara både grön o röd, ganska dyr)

* rhododendron

* azalea (stor buske)

* klematis i spalje

* magnolia

* bambugräs!!

Vill gärna ha förslag på vintergröna växter samt i vilken rabbatt de ska växa och hur jag bör blanda? Vilka växter är snygga tillsammans?

Rabatt 1 och 2 är hörnen ut mot gatan... vill gärna ha nåt rejält där, fast ingen tuja som blir 5 meter hög... förslag?

alla ideér tages tacksamt emot! Meningen med trädgården är att ge lite japansk atmosfär... även om de vanligaste trädgårdsväxterna kommer där nerifrån... vill jag ändå försöka mig på nåt "utöver det vanliga"...

MVH
Henrik - japansk trädgårdsmästar wannabe
renate
Växtvalet låter spännande,nu vet jag inte i vilken zon du bor,din skiss kunde jag inte klicka fram så mycket hjälp kan jag inte erbjuder dig.
Hälsningar Renate zon 4
Fenja
Här finns fina bilder för inspiration:
http://www.kling.pp.se/~daj/foto/japansk-tradgard/

Gå till ett bibliotek så kan du kanske få tag på till exempel:
Inspiration från Japanska Trädgårdar - Christa Holm
Den Japanske Have - Ruth Iranzad och Jan Hjalager
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Pioner bara måste du ha !
kerstin z5-6
Om du kan tänka dig växter från Kina .. japan ligger ju rätt nära så jag tror de förekomer på bägge ställen har jag nåt tips smile.gif
Rönnen Dodong -är i alla fall helt japansk smile.gif
MrNorth
http://henrikspage.fcpages.com/tomt01.JPG

Jag begriper inte varför bilden inte visas... den gjorde det när jag postade länken sad.gif Ni kan kanske klippa klistra denna länken istället, den SKA fungera rolleyes.gif

Glöm inte att öppna ett helt nytt fönster och klistra in länken där... beklagar det omständiga...

Angående zon.. jag bor i Blekinge..
MVH
Henrik
MrNorth
Inga fler förslag? Hoppas bilden fungerar...

MVH
Henrik
kerstin z5-6
Tyvärr ser jag inte heller bilden sad.gif
Acer palmatum dissectum är en låg höjdare smile.gif så heter lönnen du kallar flikbladig ,Busk eller trädpion -fr Kina
Meconopsis sorter från Himalaya ex M. shelidoni , horridula , napaluensis , mfl

japansk träddödare -klättrare med fin höstfärg -dödar inga träd :
Sten -kantiga ej runda -grus krattat
Ingo
Jag kunde se bilden om jag gjorde som Henrik sadei det andra inlägget...d v s, mer detaljerat...
- Högerklicka på länken, välj Kopiera Genväg
- Öppna ett nytt webbläsarfönster (tryck Ctrl-N eller välj Nytt -> Fönster från arkivmenyn)
- Klistra in länken i adressfältet och tryck Enter

Några japanska buskar och småträd:
Solfjäderslönn (acer sieboldianum)
Japansk ädelcypress (chamaecyparis obtusa - vanligast är den lilla långsamväxande 'Nana Gracilis' - aktas för vårsol första åren)
Japansk idegran (taxus cuspidata - sorten 'adams' kan användas till hög häck, en annan namnsort som jag inte minns vad den heter till låg häck)
Carmencitarönn (är kanske inte äkta japansk (?) men åtminstone framodlad ur en japansk art, sorbus commixta, och passar säkert bra i ett 'japanskt' sammanhang eftersom den är liten och sirlig)
Pärlrönn (sorbus koehneana, egentligen kinesisk men passar in på samma sätt som Carmencita)
Japansk skenkamelia (stewartia pseudocamellia - surjord och skyddat läge)

Några japanska perenner:
Hosta (har jag för mig?!?),
Japansk malört
Japansk ackleja (aquilegia flabellata tror jag den heter - liten, kompakt och storblommig, kortlivad tyvärr),
Japansk viva (primula japonica, finns både vit och röd)
Och chrysantemum var/är väl en kejserlig symbol i japan om jag inte missminsser mig?
MrNorth
Tack för svaren! Min kompis Mika från japan berättade om hennes favoritblommor... som hon tydligen har sett i en "äkta" japansk trädgård

* camellia (har inte hittat latiska)

* Wisteria floribunda (har inte hittat nån bild)

* liljor

Och det verkar som om det blir en damm. En kompis ville vara "delägare"... han kan mycket om dammar och sånt, men bor tyvärr nu i lägenhet...

Tips på hemsidor med förslag på olika designer? Jag ahr tänkt mig ett vattenvall som rinner sakta ner för ena långsidan i typ 8 olika steg... gjorda helt i sten... och som sedan porlar fint ner... inga gejsrar med andra ord... Och sedan ska själva sockeln vara i sten (dammen är i hårdplast) fast med stenar runt om.... så att dammen kommer upp typ 1- 2 dm från marken.. och sedan lite tacksamma växter som "kryper" runt stensockeln... typ gräs, mossor... växter som kan leva på sten och grus...

Ska ut och sätta fart på min grävare så han jämnar ut marken! Vill börja planera på riktigt!!!

MVH
Henrik
MRLINDELL
Tänk lite mera färg och mindre giftiga växter som föreslagits.
Japansk dvärj Lönn är otroligt vacker, som skiftar i färg inför hösten, det finns Japanskt körsbärsträd som har de vackraste blommor jag sett.
Vingad Benved (spindelbenved) är föga Japansk men skulle passa mycket bättre som buske i en Japans trädgård än deras granar eller cypresser.
kerstin z5-6
Camelia -kan du ha i kruka , blåregn Wisteria är underbart , ny härdigare sort har kommit ,Liljor vet jag inte om de är så japanska -men haka inte upp dig på det -Det är ju din trädgård -Den vita siberica är underbar med upp till 20 cm långa klockor o benhärdig helt vit , fyller en hel trädgård med doft

Blåregn

Liljan finns i mitt album -jag har även en stensatt bäck i nivåer , inte så japansk , men tips kan du kanske hitta ändå .. smile.gif
MrNorth
Tack för alla svar... jag har lite problem dock.. för hur hittar jag info om alla dessa underbara träd och buskar som föreslagits? Jag har en trädgårdsbok men den handlar bara om de vanligaste växterna... finns det någon bra källa MED FOTO på nätet? En fördel om den är på svenska... men man kan ju alltid korsreferera...

Såg liljan.. verkligen underbar.

MVH
Henrik
kerstin z5-6
Goggla!
Här skriv in svenskt eller lat namn välj bilder
eller

Trädgårdslistor
Välj buskar o träd -har foto + ofta ,läge, jord ,zon samt skötselråd:)
Lycka till o ta foton under arbetets gång smile.gif som vi får se sen biggrin.gif
MrNorth
NU har jag laddat upp de där envisa bilden i mitt album smile.gif Så nu kan alla se den utan minimalt med krångel... Jag tar tacksamt emot förslag på var alla dessa blommor och buskar bör stå... bara säg siffran på rabatten så... wink.gif

Testar alltid google först... men fick mest skräp när jag sökte på blommor... sad.gif

MVH
Henrik
kerstin z5-6
testa den andra då :)men det verkar vara läge för att du behöver en Botanica -eller en A-Z garden plants med 6000 bilder o text ..
Oumbärlig -..
MRLINDELL
Japanska trädgårdar handlar väldigt mycket om "sinnesstämning" och kan vara svår att arrangera utan att ha en typ modell klar och följa den. Nästan allt i sten, damm, växter med "japanska" förtecken kostar nästan dubbelt så mycket. Jag såg på några väldigt trevliga växter, en dvärjlönn, de skulle t ex ha 675:- för en liten 0.5 m buske.
Skall man "imponera" på en japanska vet jag att de är svaga för blommor, som du skrev typ liljor, kamelior och glöm inte bort röda rosor!!

Landskapsarkitekterna vid SLU arbetar en del med japanska trädgårdar, hör med dem.
magiana
Är inte magnolia lite japanskt?
MrNorth
Funderar lite på liljan... var bör man planera en sådan? (ange gärna rabatt nr smile.gif Skötseltips? Eller kan jag bara ha den i en kruka på altanen?

Har hittat en annan härlig växt, koreansk pipranka Aristolochia manchuriensis
... är det något som kommer att göra sig i min trädgård bland alla liljor och lönnar och körsbärsträd?

MVH
Henrik
kerstin z5-6
Liljor vill ha någorlunda väldränerat och sol i rabatt , de går även fint att krukodla , piprankan borde bli en fin vägg eller kan slingra sig -upp i träd tex
Nutten
Om du nu ska ha damm så bara måste du ha den lilla skönheten Mikadoblomma (Bletilla striata).

Känner en duktig lingare som var i Japan en tid och studerade lignoser (vedartade träd och buskar). På hans hemsida står ett stort antal japanska växter som fungerar bra i Sverige. Surfa in på Peter Linders hemsida smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon