Här är en grovskiss:
De gröna runda sakerna i gräsmattan ska vara runda buskar eller träd.. de långsmala sakerna på sidan (14) är häck. Har tänkt mig bukettspirea... känner inte till nån asiatisk häck...
Altanen ligger i SYDVÄST, ungefär... jag har sol där tills ca 20:00 på sommaren...
Jag ska ha minst en rosenrabatt, tänkte mig klätterrosor på spalje vid altanen i rabatt nr 6. Och 3 och 4 hade jag tänkt ha rhododendron, blandat med nåt vintergrönt... har förmiddags- och sen kvällssol här
12 och 13 har jag faktiskt ingen aning om... förslag? Jag har en kompis som är fin på dammar och dammväxter så jag hade tänkt ge han fria händer runt dammen.. har nån här förslag på japanska dammväxter så..?
De växter jag redan tänker plantera (föreslå gärna rvilken rabatt de ska vara i och om ni har föreslag på nya rabatter, berätta!!
Iaf:
* Blodlönn
* Japansk körsbärsträd
* fliklönn (heter den så, kan vara både grön o röd, ganska dyr)
* rhododendron
* azalea (stor buske)
* klematis i spalje
* magnolia
* bambugräs!!
Vill gärna ha förslag på vintergröna växter samt i vilken rabbatt de ska växa och hur jag bör blanda? Vilka växter är snygga tillsammans?
Rabatt 1 och 2 är hörnen ut mot gatan... vill gärna ha nåt rejält där, fast ingen tuja som blir 5 meter hög... förslag?
alla ideér tages tacksamt emot! Meningen med trädgården är att ge lite japansk atmosfär... även om de vanligaste trädgårdsväxterna kommer där nerifrån... vill jag ändå försöka mig på nåt "utöver det vanliga"...
MVH
Henrik - japansk trädgårdsmästar wannabe