[I] jag skulle vilja ha tips på något billigt o lätt o snyggt
i min brant för annnars växer ju bara ogräs där?
Lekasten som du "strör" jord över. Sen planterar du hängande stenpartiväxter vid kanten så stenarna döljs.
Bra tips på växter som inte kräver mycket är: Aurburetia, Saxifraga, Gul fetblat, Taklök, Vintergröna, Penningblad.
Hoppas det hjälper.
MariaS
Hur brant är branten?
Min svägerska har en brant med ungefär 45 graders lutning. Där växer en hel del sånt som på många andra ställen räknas som "ogräs", lupiner och jättevallmo. Kan det vara nåt?
netaave
10-05-2004, 00:50
Gör en sommaräng... flåt brant!
Strö ut en påse frö från sommarblommor, prästkragar, blåklint, lupiner, vallmo m.m. eller sätt småplantor av ovanstående lite här och där, snart så har du en blommande brant, som inte kräver någonting.
Powerowic
13-05-2004, 12:03
täck med löv så har du snart blåsippor, liljekonvaljer och smultron
fridaolle
01-06-2004, 19:51
Plantera nyponrosor, hallonbuskar eller krypbarrväxter eller om du har en slänt som du själv ska se lägg ut stenar och blanda med olika "stenperenner" som växer bra och förökar sig tex kärleksört, pennigört och förgärmigej
Hej! Jag är också i stort behov av tips på bra billiga täckande växter som kan växa i en brant slänt. Vi har en stor slänt ner mot ett hygge. Det är mest bara fyllmassa och lutningen är mer än 45 grader. Det är svårt att gå i den utan att rasa ner till botten. Nu växer det tussilago, brännässlor, massor av prästkragar, och en massa annat som jag inte vet namnet på. Det ser så skräpigt ut. Jag skulle ha lust att täcka allt med svart plast för att kväva ogräset, och sen bara plantera i några marktäckande buskar, men det skulle kosta en förmögenhet..!! Några andra bra tips??
Killensomvillhagrönafingrar
02-06-2004, 15:23
Monica om du vill ha en tillfällig lösning så finns det alltid solrosor.
Köp en 5 kilosäck med fågelfrö som inte är bestrålade och sprid ut.
Dock så får du ganska rejält jobb att rensa när de har dött framemot vintern.
Vi har planterar en åkerbit på 10 x 30 meter med solrosor som tillfälligt insynsskydd. Detta då vår häck runt altanen är på tok för liten, dessutom är det alltid kul att komma med rejäla buketter till fester
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.