Hej allihop!
Har planterat blomstertobak i min ena sålåda. Såg på gröna rum och blev inspirerad! Det är ju pyttefrön och nu kryllar det fullkomligt med småplkantor i sålådan! Vad är nästa steg? En planta i varsin kruka eller? Hur får jag upp enskilda småplantor när dom sitter så tätt? Oj,oj,oj, det gäller nog att ha bra verktyg, vad behöver jag skaffa? Har tänkt sätta tobaken i mina stora urnor på altanen sen, när är det dags att göra det? Kan jag sätta dom där direkt kanske? Hur tätt i såfall?
Stora famnen!
Mimsan i nacka
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2004, 07:37
Har plantorna fått några karaktärsblad så är det dags att skola ut dem en och en i krukor. Är de fortfarande för små gallra bort lite plantor i sålådan med sax eller pincett.
Hur tätt man planterar beror nog på sort det finns ju små och stora blomstertobaksorter men är det gott om näring i krukorna brukar man kunna plantera ganska tätt.
Till något annat år: Om du inte ska ha enorma mängder tobak ta bara lite av fröna och blanda dem med lite finkornig sand och strö sedan ut på fuktig såjord då brukar sådden bli glesare (och tobaksfrön håller i några år så man måste inte så alla).