MagnusF
Hej,

Vi har ett par krukor där vi satt chilli.
En av dessa plantor har nu blivit sjuk och har fått stora skadade fläckar (vitaktiga) på bladen. I stort sett alla blad är nu drabbade och bladen har börjat att ramla av. Vi kan inte se att det skulle röra sig om några parasiter dock.

Vad kan detta vara och vad ska man göra åt det?
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att du satt växterna i soligt läge för det du beskriver låter som brännskador, man måste vänja växterna vid ljus innan man ställer dem i ett jättesoligt läge. Om du inte kan ställa växterna någon annanstans skugga dem med exempelvis fiberduk, om det fortfarande finns gröna blad kvar så kommer de nog klara sig.
MagnusF
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-05-2004, 12:19)
Antar att du satt växterna i soligt läge för det du beskriver låter som brännskador

Det är inte brännskador, jag beskrev det lite klumpigt ovan.
Det är som vita små prickar som sitter i grupper.. Bladen ramlar av efter ett tag, men det är inte uttorkat. Bladen ser väldigt vissna ut. Jag funderade ett tag på att den hade fått för mycket vatten för det är nästan så bladen ser ut, men det är också uteslutet då jag vet att så inte är fallet.
Nu har dessutom våra andra chilliplantor börjat få liknande prickar.. Kan detta vara någon form av parasit eller liknande?
inkan
Ja det kan absolut vara spinn som älskar att suga musten ur chiliblad.
Plantorna står för torrt, kanske soligt också!
Duscha av hela plantan, sedan med såpa och upprepa detta flera gånger så kanske det blir bättre....
MagnusF
CITAT (inkan @ 11-05-2004, 11:43)
Ja det kan absolut vara spinn som älskar att suga musten ur chiliblad.
Plantorna står för torrt, kanske soligt också!
Duscha av hela plantan, sedan med såpa och upprepa detta flera gånger så kanske det blir bättre....

Hmm, när jag tittade lite extra noga på bladen så såg jag att det var små små gröna "mask"-liknande kryp som åt upp bladen och skapade dessa hål. Jag köpte en sprayburk på ICA med nått medel som skulle ta kål på det mesta. Krypen är i alla fall borta nu och plantorna återhämtar sig bra.
Plantorna har stått i direkt solsken, men har aldrig varit direkt uttorkade.
Frågan är nu bara om man vågar äta chillifrukterna som blir med tanke på bekämpningsmedlet... någon som vet? (det står inget om detta på burken)
Ingrid på Västkusten
Vad var det för sprayburk då?

Om det avr pyrex är det helt OK efter ett par dagar, det är dessutom vattenlösligt och inte ett systemgift ( får ej säljas av detta till privatpersoner utom Provado då)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon