carolyn
Hej alla ni kunniga trädgårdsmänniskor där ute! Jag är i akut behov av råd här. Har sedan förra året en koloni i Landskrona. I en del av trädgården, ganska öppen jord där tidigare ägaren hade potatis, håller vindan på att ta över fullständigt. Grävde i flera timmar igår, men det verkar vara ett hopplöst jobb eftersom det finns så många små rottrådar och jag antar att de också ger upphov till nya plantor även om man kan få bort de större rötterna. Området är på ca 8 kvm där det är som värst.
Hur gör jag??? Är ganska ny inom trädgård och kan inte så mycket så jag är väldigt tacksam för hjälp med detta. Om man täcker jorden, hur gör man då? Och hur länge måste detta vara kvar? Har hört i två år, kan det stämma? Helst vill jag slippa täcka men finns det inget bättre så gör jag det.
Snälla ni, hjälp mig!!!!

MVH
Carolyn
Gossen Ruda
Hej Carolyn. Fick ditt mail men kan inte svara pga nåt mailstrul. Vinda är i samma klass som kirskål. Ett otroligt rotsystem. Snabbaste och inom närmsta 5-årsperiod enda tänkbara sättet är via bekämpningsmedel. Roundup eller Rambo, innehållet är detsamma. Vänta tills vindan kommit upp ordentligt och bespruta sen bladen. Det som hamnar på jorden gör ingen nytta. Eller skada även om en del hävdar den motsatta saken.

Andra alternativ? Täckning i 2 år med ogenomtränglig duk säger en del. Fungerar visserligen men bara under förutsättning att du täcker HELA ytan där det finns vinda och nån meter utanför.

Sen kan man gräva bort all jord och fylla på ny. laugh.gif

Handrensning och grävning har jag aldrig lyckats med. Lycka till.
carolyn
Tack så jättemycket för svar. Ja, det får bli Rambo då, efter att ha grävt hela helgen så ger jag upp!! Men kanske gör detta att jag ändå inte behöver spruta så mycket då.
Kommer att hålla ögonen på vindan i fortsättningen, detta var helt hemskt, och kirskålen också, men den håller sig mest inne i häcken tycks det som.

Hej
Carolyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon