Lyckopigan
Finns det någon vänlig själ kan ge mig ett tips, om hur man får Violkrassen att gro? Nu har jag hållt på i flera månader och växlat mellan kyla och värme, men ingenting händer! unsure.gif

Jag tänker beställa nya frön nu, för en Violkrasse ska jag ha!
Därför skulle jag vara tacksam för några "erfarenhetstips", så jag lyckas bättre nästa gång!

"Ett träd utan fåglar är ett ofruktbart träd"
Christer i Falköping
Den ä'r mycket svår att fröföröka. Jag har aldrig lyckats själv. Men du får hålla på så i säkert 1,5år för att få resultat. Dessutom är det nödvändigt med purfärska fröer, har jag hört. Men jag håller tummarna för dig.
Christer.
Lyckopigan
Tack, du vänliga själ... för både infomation och tumhållning!

Av texten på fröpåsen framgick det inte, att groning skulle kunna ta tid.

wub.gif

Men jag har ett sagolikt tålamod, så är det bara tiden det hänger på, så ser allt mycket ljusare ut! Jag brukar så Pioner och Clemàtis, så jag är van vid att vänta... länge!

Sedan får man väl bara hoppas, att Impecta säljer färska fröer.

Är det någon, som sett Krassesorten säljas som stickling eller som större planta?
Eivor på Väddö
Håll ut! Jag lyckades få ETT frö att gro efter ca ett år. Sen har plantan stått stilla ytterligare nästan ett år. Nu har den så sakta börjat röra yterst lite på sig. Den börjar att sträcka lite, lite på bladen. Och i byttan med jord där jag sådde fröna har ännu ett grönt bladpar visat sig. Kanske det blir en planta till - nästan två år efter sådd. Det gäller bara att håla jorden lagom fuktig. I vinter har byttan stått ute. Dessförinnan omväxlande kallt och varmt. Lycka till/Eivor på Väddö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon