La Strega
08-05-2004, 12:17
En del av bladen på mina röda vinbär är "bubbliga" och rödbrunaktiga (rostfärg typ), ska det va så? sjukdom? vad göra? Hjälp!!
kan ta kort sen om det behövs?
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2004, 13:26
Typiska vinbärsbladlusskador. Denna lus som går på vinbär är ganska liten och de sticker och suger i bladen, när bladen sedan växer ser man de buckliga bladen + den rödaktiga färgen. Detta är inget farligt man kan plocka bort de drabbade bladen om man vill.
Vill man minska ner bladlusskadorna ska man nog spraya busken innan knopparna slår ut på våren med ex. Florina K så att man åtminstone kväver en del av lusäggen.
La Strega
08-05-2004, 14:34
ush låter inget trevligt =(
kommer de ge sig på bären oxå? kommer vi kunna äta dem?
funkar det inte med såpvatten då?
Jag har sådana bubblor på min vinbärsbuske, men jag kunde skörda en hel del vinbär ändå, inget fel på dom alls!
Nina
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2004, 15:20
De brukar inte ge sig på bären de enda skadorna man får är de bubbliga och rödaktiga bladen, som blir sådär p.g.a ett enzym som bladlössen har i sin saliv. Lite insektsangrepp är helt normalt i en trädgård man kan aldrig få trädgården helt ren från skadedjur.
När man ser de bubbliga bladen är det för sent att bekämpa, ska man hålla angreppen nere ska man börja behandla innan bladen slår ut.
Själv sprutar jag enormt lite med medel, för såpa och liknande tar ju även död på nyckelpigor och liknande som äter bladlöss. Så använder man medel får man spruta hela säsongen, använder man handkraft mot insektsangrepp så brukar man slippa bekämpa framåt sommaren då de naturliga fienderna satt fart och börjat arbeta.
La Strega
08-05-2004, 16:28
okey...tack för hjälpen!
så jag plockar bara bort alla angripna blad då...bra å veta..
tror inte vi har haft skadedjur förut? eller vi hade nån slags liljor när jag var liten som det alltid var små röda äckliga saker på...men annars tror ja int vi haft nåt som skadat växterna...=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.