trilli4n
Hej,

Min sambo fick en kaktus av sin nu framlidna syster, och som ni kan gissa är han väldigt mån om sin kaktus. Nu har den börjat få brunaktiga, torra områden och vi vet inte hur man ska ta hand om det. Mins frågor är:
1. Vet någon vad detta är för sorts kaktus?
2. Hur kan man rädda den?
Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp, kaktusen betyder mycket för honom.

Tack!!

[attachment=91479:IMG_1652.jpeg][attachment=91482:IMG_1654.jpeg][attachment=9148
2:IMG_1654.jpeg]
NiklasTyreso
CITAT (trilli4n @ 16-05-2025, 00:50) *
Min sambo fick en kaktus av sin nu framlidna syster, och som ni kan gissa är han väldigt mån om sin kaktus. Nu har den börjat få brunaktiga, torra områden och vi vet inte hur man ska ta hand om det. Mins frågor är:
1. Vet någon vad detta är för sorts kaktus?
2. Hur kan man rädda den?
Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp, kaktusen betyder mycket för honom.

Tack!!

Vet inte exakt vilken sort det är.

Kaktusar behöver många timmar solljus varje dag, så ställ den ute nu under sommaren. Kaktusar som inte fått solljus på länge behöver vänjas gradvis vid det för att inte få brännskador under det starkaste solskenet den hetaste tiden på dagen. Många timmar med solsken varje dag är viktigt, helst året runt.

Med dålig torvrik blomjord brukar rötterna på kaktusar ruttna (om man inte strikt enbart vattnar dem 1 gång i månaden=7 ggr/år) för den håller fukt alldeles för länge.

Kaktusar behöver en väldränerande jord. Minst 50% pimpsten eller leca kulor rekommenderas ofta för att de både ger bra dränering, för in luft i jorden och håller fukt. Perlit rekommenderas oxå ofta. En mindre del 5-10 % grus och sand är ofta bra Sedan kan du ha 20-30 % av en vanlig blomjord i blandningen så det inte torkar ut för snabbt.

Färdigproducerad kaktusjord som säljs i handeln är oftast dålig för den är oftast 90% blomjord och 10% sand.

Så, plantera om kaktusen i en bra jord. Keramikkruka är bäst för att den håller fukt men även torkar ut bra.
Kaktusar behöver torka ut mellan vattningarna.

På sommaren kan du vattna varje vecka med en svag utspädd näringslösning.
Höst och vår ska man vara väldigt försiktig och bara vattna lite.
November till mars ska kaktusen inte han något vatten alls.

Men året runt behöver kaktusen så mycket solsken som den kan få, många timmar varje dag.

Jag ger mina kaktusar växtbelysning och fullständig torka de 4 månader på året då de inte får solsken på balkongen.

Minusgrader under höst, vinter, vår riskerar döda kaktusarna på balkongen, då får de komma in.

Hög luftfuktighet under den varma Juli månad gör att jag drar ned tiden mellan vattningarna då (var 10e dag).
Sverige har alltid mer än 70% relativ fuktighet under Juli, för mycket för de flesta kaktusar.

Skydda kaktusarna från regn.
Det ska vara du som bestämmer mängden vatten utifrån temperatur och luftfuktighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon