Full version: Larver på rosor
fleischer
hej!

har fått larver på rosorna så att bladen krullar sig. Har nu sprutat dem med grönsåpa. Något annat tips för att få igång dem?

/H
Åsa, mälardalen zon 2
Såpa lär inte hjälpa ifall larverna har rullat in sig då krävs det att du rullar upp bladen och sprutar direkt på larverna såpa + väldigt många andra medel ute i handeln är kontaktverkande och måste träffa insekten. Det bästa sättet att få bort dessa är att klämma larverna eller att plocka bort drabbade blad för hand.

Troligtvis är det stekellarver och mot dessa fungerar inte Turex som man kan ta till när det gäller fjärilslarver.

Rosorna får man igång genom att gödsla och att vattna mycket rikligt nu på våren-försommaren.
Pesco
vad gödslar man dom med då? Jag har hört såpa/vatten/sprit mot larver, men det kanske bara är båg?
kerstin z5-6
Såpsprit funkar ev mot löss men inte larver de får man plocka ..
Kogödsel är fint att gödsla med smile.gif
Mia, zon 3
Det finns inget förebyggande? Jag har MASSOR av dessa äckelpäcklar i mina kära rosor, och jag tycker inte jag gör annat än plockar, plockar, plockar..... sad.gif
Mia, zon 3
Och förresten - de ger sig på pioner också! Grrrrr!!!!!! mad.gif
kerstin z5-6
ja de är förfärliga ... jagar krullblad så snabbt det går på våren .. än har jag inget bättre knep sad.gif
Mia, zon 3
Jag har två varianter på angrepp - det ena är en stor klump av blad med en äcklig fet grå larv i. Det andra är ihoprullade blad, som bara blir som rör. Är det samma rackare som gör dessa saker, eller har jag ännu fler odjur än jag trodde?
mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika larver som kan gå på rosor, ofta är det stekellarver och du kan läsa om de vanligaste här: http://styx.bibul.slu.se/documents/slu/fak...T036/FVT036.HTM
(tyvärr fungerar inte bilderna i artiklarna som finns på växteko)
Ingo
Jag har flera av dom där...
Men mina rosor burkar också drabbas av något slags larver som är 1-2 cm långa, ganska tjocka och helt gröna, som äter på blomknopparna. Vet nån vad det kan vara?
Mia, zon 3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-05-2004, 11:19)
Det finns många olika larver som kan gå på rosor, ofta är det stekellarver och du kan läsa om de vanligaste här: http://styx.bibul.slu.se/documents/slu/fak...T036/FVT036.HTM
(tyvärr fungerar inte bilderna i artiklarna som finns på växteko)

Bra sida, men ingen av de där lät som mina äckelproppar?
Mina larver är gråsvarta, först små, sedan allt större upp till ca 2 cm. Feta är de också... De kletar ihop flera blad till en klump, och sitter längst in och mumsar på de färskaste delarna. När man klämmer ihjäl dem blir det en vit-gul-orange gegga - brrrrrr!!!
Cilla
Vissa år som i år har jag alla möjliga larver på rosorna som äter blad- och blomknoppar, unga blad, lever i blad som krullar sig mm. Jag tar för vana att klämma på blad som ser angripna ut och att särskilt kolla de unga skotten.

Det går snabbt och brukar hålla larvätandet nere på en nivå som rosorna klarar.
MariaS
Har tidigare haft samma problem.
I år började jag så fort jag såg den första liljebaggen, och då hade knappast rosornas blad börjat utveckla sig ännu.
medlet heter PYRETAL och är gjort på växtsafter. MYCKET EFFEKTIVT! laugh.gif
Förra året krävdes det bara två besprutningar! wub.gif

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon