Full version: Spindlar Nej tack!
vihemma
Hej alla.

Har ni några bra tips om hur man får bort spindlarna innifrån huset och ut med dom i Trädgården? huh.gif

Vill i n t e ha dom otygen inomhus, har prövat med Radar med mera utan resultat, det verkar som att det enda som återstår är att plantera lite mögel här och där... blink.gif
enligt uppgift skall det ju tyda på ett friskt hus, men men vill som sagt ha dom utomhus istället.

Har även följt råden från Anticimex: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=690

Har någon ett bra råd till övers så mottages det glatt. smile.gif
MariaS
Det är nog tyvärr så att du ska vara tacksam över att du bor i ett friskt hus. FAst jag håller med, de får gärna hålla till utomhus.
Ser jag några inomhus, brukar jag ta dem med dammsugaren, eller försiktigt pilla in dem i en burk och släppa dem i något lämpligt gräsparti långt från huset.

MariaS
Gossen Ruda
Spindlar som är så trevliga. tongue.gif Förmodligen är det frågan om husspindel, varför förstår ni av namnet. Ok, jag vet att inte alla vill ha en spindelkoloni i huset som jag. Bekämpning är väl som Maria skriver. Dammsugare, hoprullad tidning eller dyligt om man inte kan transportera ut dom på något enkelt sätt.

Insektsmedel brukar inte ha nån effekt på spindlar, dom är lite olika konstruerade. Ett tips om man jagar spindlar, dom är ofta snabba. Fast inte hur länge som helst. Dom rör benen via ett hydrauliskt system som får tryck från hjärtat. Men hjärtat kan inte hålla trycket ständigt på topp så efter en rusch måste dom stanna tills trycket återkommit.
vihemma
Aha då vet man deras Akilleshäl, bra när man skall fånga in dom wink.gif

Tack för svaren laugh.gif

Hmm jo jag har märkt att Insektsmedel inte biter på dom.
vickeva
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2004, 21:58)
. Dom rör benen via ett hydrauliskt system som får tryck från hjärtat. Men hjärtat kan inte hålla trycket ständigt på topp så efter en rusch måste dom stanna tills trycket återkommit.

Menar du att spindlar har hjärtan?
Gossen Ruda
Visst har dom det. Det sitter ett ganska stort rörformigt hjärta på ryggsidan av bakkroppen. Det pumpar ut blodet genom några artärer men sen strömmer det fritt i kroppen innan det sugs upp i hjärtat igen. Vener saknas alltså. Beträffande benen så har dom böjningsmuskler men inga för uträtningen så där används hydraulprincipen.
Ella
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2004, 21:28)
Visst har dom det. Det sitter ett ganska stort rörformigt hjärta på ryggsidan av bakkroppen. Det pumpar ut blodet genom några artärer men sen strömmer det fritt i kroppen innan det sugs upp i hjärtat igen. Vener saknas alltså. Beträffande benen så har dom böjningsmuskler men inga för uträtningen så där används hydraulprincipen.

Häftigt att få enföreläsning om hur spindlar är konstruerade! Skitkul rent ut sagt.

Visste ni att maskar har fem hjärtan. Jag undrar om det är därför jag alltid har gillat dem. wub.gif wub.gif wub.gif
KURT
Spindlarna är ju rovdjur, ser man till att deras bytedjur (de äter insekter inte människor!) inte trivs så har inte heller spindlarna något att äta. Men generellt sett så tror jag att det är mycket effektivare att försöka bota spindelrädslan (liksom rädslan för ormar, fladdermöss och fästingar), det kan man göra mycket effektivt idag. Jag har sett flera exempel på hur en sådan rädsla kan vara nästan handikappande för personer som inte vågar gå i naturen.
vihemma
Jo det vore ett alternativ att pröva Kurt, har sett flera program om hur dom botar olika fobier.

Men samtidigt känns det lite hur skall jag säga, "opassande" att spindlar skall uppehålla sig inne.

Kanske bara jag som är knasig men men... unsure.gif
hesy
Jag har noterat att en hyfsat pigg innekatt är det bästa sättet att hålla spindlarna borta från insidan huset! Vi var utan katt några år och hade då stora problem med (i mina ögon) enorma husspindlar, men så snart vi skaffade katt igen försvann de! Katten tycker det är jättekul att jaga så snabba byten.

/Kattälskaren rolleyes.gif
HelénE
Och spindlar som är så söta wub.gif

Vi har ofta spindlar inne, de kommer från balkongen som av någon anledning vimlar av spindlar. Har ofta fullt sjå att rädda stackars spindlar från mina 3 katters hungriga gap mad.gif

Själv ser jag det positiva i att ha spindlar inne, förhoppningsvis äter de upp alla andra tänkbara otäcka kryp som annars kunnat vara här, blomflugor, myggor, flugor o silverfiskar är här mycket dåligt med inne. Förhoppningsvis äter de dammkvalster också rolleyes.gif

Dock tror jag bästa metoden att bli av med dem är att dammsuga ofta, i alla skrymslen och vrår och bakom möbler, runt lister, bakom element och sen slänga påsen efter varje gång, samt att manuelt lyfta ut dem i naturen när man lyckas fånga en rackare.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon