Full version: Sjuk vinranka?
jessica_kylen@hotmail.com
Hej!
En mycket gammal & stor vinranka, (50 år +) har börjat må dåligt. Bladen är gulröda allt för tidigt. I princip hela växten är drabbad. Jag lyckas bara bifoga en st bild. Man kan också se att årets utväxt är lite svart på själva rankan.

Är det bara fel betingelser i år? Näringsbrist? Torka? Sjukdom? I år är det flest druvklasar någonsin, är det bara överansträngt? Kan man ställa diagnos utifrån bilderna? Och kan jag göra något?

Vinet växer på sommarstället, vi har det för bladverket & brukar inte ha möjlighet att ta hand om skörden.
Det har negligerats några år och har blivit vilt&för stort och vi planerar en rejäl beskärning i vinter. Finns i Skåne.

Emottar gärna råd & synpunkter.
/jes
phdeam
CITAT (jessica_kylen@hotmail.com @ 17-09-2025, 21:48) *
Hej!
En mycket gammal & stor vinranka, (50 år +) har börjat må dåligt. Bladen är gulröda allt för tidigt. I princip hela växten är drabbad. Jag lyckas bara bifoga en st bild. Man kan också se att årets utväxt är lite svart på själva rankan.

Är det bara fel betingelser i år? Näringsbrist? Torka? Sjukdom? I år är det flest druvklasar någonsin, är det bara överansträngt? Kan man ställa diagnos utifrån bilderna? Och kan jag göra något?

Vinet växer på sommarstället, vi har det för bladverket & brukar inte ha möjlighet att ta hand om skörden.
Det har negligerats några år och har blivit vilt&för stort och vi planerar en rejäl beskärning i vinter. Finns i Skåne.

Emottar gärna råd & synpunkter.
/jes

Jag har haft samma på min gamla vinranka i växthuset, gulröda blad tidigt och mörknande årsskott kom när den bar för mycket frukt och fått ojämn vatten/näring. Ofta är det en kombination av överansträngning och lätt näringsbrist, ibland toppat av lite svamp när det är tätt och fuktigt. Jag skulle nu gallra bort en del klasar, hålla jämn bevattning och ge svag gödsel (ev. lite järnchelat om bladen är klorotiska), samt klippa bort allt som ser svart/sjukt ut för bättre luft. Planera sedan en rejäl men klok vinterbeskärning och bygg upp den luftigare nästa säsong - min repade sig fint efter det.
andersen
Felet är att vinrankan har vuxit sig för tät, och att då hittar svampsporer sig in, till vintern beskär du plantan kraftig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon