ester
När är det okej för mina gurkor, tomater och paprikor att flytta ut i växthuset?
Ullet
Har du bara en värmefläkt eller liknande som kan värma om det kommer frost så är det helt klart dags att flytta ut dom nu. smile.gif
ester
Jag har ingen värme i växthuset.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du inte har någon värmeanordning så är det för tidigt att plantera ut. Här i zon 2 kommer jag nog att plantera ut mina tomater i kallväxthus under kristi himmelsfärd ifall vädret håller i sig. Gurka är ännu mer värmekrävande än tomat så den kan det hända att du får vänta med till juni med den, gurka gillar inte temperaturer under +12, tomat och paprika gillar inte temperaturer under +7.
TeliaNet
mina paprikor har stått ute i +5*c utan några problem och då bor jag i zon 5 så högt upp man kan komma.
kerstin z5-6
ja men komer en frostnatt är det kört i alla fall för tomat sad.gif
MRLINDELL
Jag har haft tomater ute i växthuset när det var -3.7 grader och alla klarade sig, de blommar och har satt frukt efter det. Paprika och Chili har stått ute på natten sedan dess (+ grader) och växer så det syns varje vecka.
UTE i sig är inte problemet utan frosten. Sedan växer de mer eller mindre bra pga nattemperaturen. Men vad som är rätt eller fel är även här lite för kategoriskt. Jag bor i ett "köldhål" i Uppsala, fyra av 70 plantor har gått åt pga kylan. +7, +12 eller vad det nu står i "läroböckerna" är nog väldig generaliserat. Min melon växer trots att det är nedåt +5 ibland. Man får ha några plantor och prova. Det västa hotet är ändå SOMMARTEMPERATUREN i VÄSTHUSET, det blir lätt +45 grader, min digitala termometer stannade på 49.5 och flippade ur igår, det var bara Gyllenbären och Melonen kvar, alla andra hade plockats ut på morgonen pga värmen.
Att vänta till JUNI skulle jag aldrig stå ut, jag vill ha Tomater till midsommar.
Varför kallas det "kallväxthus" när det är så varm att man inte kan vara där smile.gif
Smekajsa
jag har gjort ett litet "växthus" av dubbel fiberduk i mitt

växthus..

skyddar både mot kyla och stark sol..

å hittills har det funkat mycket bra..........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon