angylp
Jag hittar många små svarta insekter bland vissa väldoftande blommor (t.ex. påskliljor). Förra året fanns de i massor bland luktärtsblommorna... Är de skadedjur eller vad har de för syfte huh.gif

l8p8
Jag tror att det är rapsbaggar. Inom jordbruket bekämpar man dem eftersom de skadar knopparna på just raps. Har inte märkt att de gör nån skada i trädgården, dock. Bara att ruska blommorna ordentligt några gånger innan man tar in dom!
Gossen Ruda
Instämmer i föregående talares bestämning. Både larverna och den fullbildade baggen är skadedjur på korsblommiga växter, som kål t.ex.
angylp
Finns det exempel på andra typer av korsblommiga växter ?
angylp
CITAT (angylp @ 08-05-2004, 20:10)
Jag hittar många små svarta insekter bland vissa väldoftande blommor (t.ex. påskliljor). Förra året fanns de i massor bland luktärtsblommorna... Är de skadedjur eller vad har de för syfte huh.gif

I år "drabbas" jag igen av rapsbaggarna (se bild från tidigare inlägg)... det finns massor som verkar "livsnära" på luktärternas pollenställning...jag måste nästan lossna på frökapslarna för att få bort insekterna... finns det flera som har drabbats av det ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon