Vem är det som "bråkar" med min fina valeriana? Blad är brutna och den ser till och från ganska vissen och misshandlad ut. Tveksamt om det är nån som äter den (vi har snigelfritt och rådjuren vågar sig sällan in på tomten). Kan det vara katterna?
mina katter älskar valerianadoften som den ger i tablettform..fast det är väl rötterna som avger mest katttilldragande doft? Som växt i min och katternas trädgård är den ny (frösådd) för i år och än bryr sig mina kisar bara om kantnepetan, som vanligt
kerstin z5-6
08-05-2004, 21:07
Ja def ->Min gamle Kissemoj , 16 år i vår .. blir galen och bestiger äppelträden med saliven rinnande efter en avbetning .. rusar runt o beter sig överhuvudtaget som en galning -så den ser jag bara på våren -Men han verkar ha det skönt så jag låter honom beta
Copycat
09-05-2004, 13:23
Valerianan är ju lugnande, det är ingen risk för "överdos" på något sätt?
Christoffer
09-05-2004, 18:54
Nej, enligt FASS så är det inte farligt med överdos, men höga doser kan ge huvudvärk, oro och sådana problem. Men att man skulle bli kraftigt sövd, det tycks inte stämma, i högre dosering ger den snarare motsatt verkan. Jag har läst att Valeriana även har en viss påverkan på GABA, men den måste vara väldigt svag.