Full version: Pionfråga
Ullet
Hur var det m pioner? Är det okej att dela rotknölen nu innan det kommit blad eller ska man dela när det kommit blad? Svärmor ska dela sin o jag skulle få av den, den är stor o fin o hon säger att den kan bli många pionplantor av den. Skulle vilja ha två st nämligen. Jag har ingen erfarenhet av pioner nämligen. smile.gif
magiana
Jag har försökt flytta en pion en gång men det slutade med att jag inte fick med mig hela knölen så det blev pioner på två ställen. Flyttningen skedde då den hade blad men jag vet inte hur det går när den inte har blad.

Pioner växer långsamt så det kan hända att du får vänta några år på blomningen.
Iris i V-botten
Läste i tidningen Land att Pioner ska delas och flyttas på hösten
Ullet
jag får kolla lite extra då när jag delar dom. Jag kommer ju inte ihåg om man ska ta dom m barrot eller ta en hel jordklump heller, skräp när man har ett minne som en sil. sad.gif blink.gif wacko.gif
torvan
Jag tog tre pioner från mina föräldrars trädgård på våren för två år sen. Tror att det var med jordklump fast en himla massa rötter var det också. Förra våren grönskade dom fint min ingen blomning. Nu är det fullt med knopp på dillpionen så jag väntar varje dag! Bondpionerna ser det inte ut att bli några blommor på men det kan ju ta några år. Hade ingen kunskap om plantering när jag tog dom. Så antingen är dom tåliga eller så hade jag tur. Torvan:)
Ingo
Rådet att dela/flytta pioner på hösten har jag också fått. Anledningen skulle vara att på våren är de nya skotten redan bildade och har börjat växa (även om man är så tidigt ute att de inte har hunnit titta upp). Eftersom pionen har så stort och djup rotsystem blir man oundvikligen av med en del av det i flytten, vilket gör att man har fler skott än rötterna kan försörja, och då hamnar plantan en dålig cirkel - på samma sätt som man får obalans mellan rot och krona om man flyttar ett träd eller buske utan att beskära.

Försöker man kontra det här med att gräva upp den mycket tidigt på våren finns risken att det fortfarande är fruset längre ner och då får man ju med ännu mindre av rötterna.

Om man däremot flyttar på hösten hinner den anpassa nästa års skottbildning till vad det stympade rotsystemet kan försörja och då får den lättare att etablera sig och komma igång på den nya platsen.

Vet inte om detta stämmer exakt men det var så jag fick det förklarat för mig.
vickeva
Dessutom ska man inte gräva ner den för djupt. På Åbergs plantskola (underbara ställe...) sa de att man inte får gräva ner plantan djupare än vad den stått innan.
kerstin z5-6
pioner flyttas bäst på hösten , minst 40 % högre lyckandefrekvens säger en trädgårdsvän som är Pionexpert -Uppsalabo förresten smile.gif
Har har alltså testat rent praktiskt , grävt o flyttat vår o höst o jämfört överlevnad
Pioner ska ha ögonen eller toppen" av roten max 5 cm under jord för att må bra smile.gif
Hannele
Vi var tvunga att flytta gammelmormors pion i april,
den blommade samma år och mår prima.
Jag grävde inte upp nån stor jordklump heller...
Mia, zon 3
En släkting har flyttat/delat sina pioner 6 ggr på 10 år, olika tidpunkter, och med strålande resultat. Enorma ruggar!
Kanske är det så att det finns sorter som är känsligare än andra? De som stått i en gammal trädgård sedan hedenhös har ju "bevisat sitt värde", och tål nog mer än nya förädlade varianter.
Men höstflytt är nog att rekommendera om man kan välja.
Flyttade själv en liten överbliven rotbit med två blad i höstas, inte en jordsmula fick jag med.... men den tänker blomma i år! Bara en stjälk visserligen, men mer kan man ju inte vänta sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon