Full version: Lavendelsticklingar
La Strega
Nu har jag varit inne hos grannen och fått lavendelsticklingar! satte dem i en vas med vatten, rätt?

det jag undrar är hur lång tid det tar innan det blir nån lavendel att tala om?
antar att de ska sitta en och en i kruka sen när de rotat sig? när ska jag plantera ut dem? till hösten? blir den fullvuxen iår? nästa år? hur stor blir den? *på det frågvisa humöret igen* =P
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar sticka ner lavendelsticklingar i porös såjord istället för då får man rötter som är anpassade att växa i jord på en gång.
Det brukar gå ganska fort att få rötter på lavendelsticklingar men det blir inte en fullvuxen planta första året det kan ta 2-3år att få en hyfsat stor planta som blommar.
Hurpass snabbt lavendeln växer och hurpass stor den blir brukar bero på skötseln och väderleken. Viktigt är dock att man planterar lavendeln väldränerat i trädgården.
La Strega
okey...sätter några sticklingar i jord med så får vi se vad som går bäst =)

men om jag planterar sticklingarna ute i höst +några mindre köpeplantor, så borde det väl se ganska vettigt ut nästa år ialf?

ska krukorna stå ute under sommaren?
Åsa, mälardalen zon 2
Javisst kan du ha sticklingarna ute i sommar, gärna i halvskuggigt läge i början. (jag har faktiskt stuckit lavendelsticklingar direkt i marken ett år och täckte med mjölkvit plast och flera av dem tog sig faktiskt ganska bra så lavendel är ganska lättförökade.)

Blandade med köpeplantor (titta runt lite en del plantskolor säljer lavendel ganska billigt just nu på våren) så borde det bli ganska bra nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon