Vad är det som händer...Mina tomater rullar ihop de översta bladen, det är inte på alla plantor och det är bara de 2 översta bladen. Det ser ut som om det fanns ohyra där men jag kan inget se fast jag kollat NOGA. Kan det vara nåt med vattningen eller gödslingen
/Nybörjaren
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2004, 21:32
Har du dem utomhus eller i växthuset är nog orsaken ansamlingar av kolhydrater. Kolhydraterna samlas in under dagen från solljuset, under natten är det meningen att de ska brytas ner (kallas andning) andningen är temperaturstyrd så är det lite svalare på natten så bryts inte kolhydraterna ner i tillräckligt snabb takt utan de lagras i bladen (ofta i toppregionen), detta är inte skadligt och påverkar inte skörden.
Överdriven gödsling kan också ge rullade blad inte heller detta är skadligt för växten, överdriven gödsling kan dock göra så att växten mest växer och inte sätter så mycket frukt.
Tack Åsa !
förmodligen är det som du säger men varför är inte alla tomater hoprullade, det är bara kanskt en fjärdedel som uppför sig så här och alla är inte av samma sort /Lena
MRLINDELL
09-05-2004, 04:51
Kan också vara så att temperaturen på natten når under typ 12-15 grader och tomater har svårt att ta upp spårämnen vid stora temperatursvängningar där det är 40+ grader på dagen och kanske +8-10 på natten. Näringsrik gödning kan då bidra.