La Strega
08-05-2004, 23:05
Har för mig att jag läste nånstans att man kan så perenner i början på sommaren och plantera ut dem på hösten, rätt? när ska man så? början av juni? och när ska de ner i backen ute? september eller?
om man sår på sommaren kan väl småplantorna stå ute?
nån som gjort så här?
Jag sådde massor av perenner förra sommaren men inte förrän i mitten av juli. Det var i senaste laget för en del växter. Dom hann inte bli så stora att jag vågade plantera ut dom på hösten. Istället grävde jag ner dom i jorden ikrukorna och täckte med löv och granris. Tog fram dom i våras och såg skymten av så liv i dom flesta krukorna. Satte dom i plastbackar med väv över och med den här värmen tog det fart! Dom flesta överlevde och i går planterade jag ut dom. Jättespännande att se hur det går! Det har varit hemskt rogivande att följa dom här plantorna och se att det finns sån växtkraft. Dessutom känner jag mig hemskt rik som kan slösa med perenner och kan plantera tätare än vad jag annars skulle ha råd med!lJag har bla röd&vit rudbeckia, toppklocka, anisisop, aklejruta, temynta poslinsveronika, fingerborgsblomma, stockrosor, jättevallmo, hornviol och några till. Det var lite olika med hur jag sådde och hur dom skulle stå sedan. Men om du beställer så får du ju med såråd till varje. Lycka till!
Gotlandsåsa
10-05-2004, 12:33
Hej Martina,
jag bor i zon 1 och jag sår perenner nu i maj/juni i krukor/odlingskärl. När de blivit hyfsade plantor i slutet av sommaren-september sätter jag ut dem i potatislandet och flyttar till rabatten kommande vår. Lycka till!
Åsa
Jag har sått perenn vallmo mitt i sommaren med bra resultat. Dom stod kvar i sina krukor över vintern och kom fint på våren.
Att sen katterna pajade dom flesta plantorna är en annan historia...
La Strega
10-05-2004, 13:34
å va skönt å höra att det går bra...då har ja sysselsättning i sommar...å slipper känna stressen att ja köpte för mycke fröer...=)
läste nånstans att man kan så ettåringar på hösten å så kommer de våren efter?
Det är nog inte så vanligt, men jag har för mej att blåklint kan sås på hösten....
magiana
10-05-2004, 14:23
Ringblomma och romersk riddarsporre går också bra att så på hösten.
I augusti förra året sådde jag förgätmigej, de grodde snabbt till kraftiga bladrosetter och nu blommar den för fullt! Jag sådde direkt på växtplatsen. Vallmo sådde jag också förra året (flerårig) och de har tittat upp nu!
vickeva
11-05-2004, 06:18
sår man i krukor ute eller inne då, om man sår på sommaren alltså?
kerstin z5-6
11-05-2004, 06:58
man sår vanligtvis ute antigen i kruka eller direkt på växtplasen
är man rensningsbenägen kan en kallbänk vara bra , eller en pallkrage !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.