Hej, min tomt är en gammal åker och enligt näringsprov är den väldigt näringsfattig.
Den består av tung lerjord som under höst och vår blir mättad så vattnet ligger i pölar utan att sjunka undan, och på sommaren har den lätt att torka ut då det inte finns några träd som skuggar marken. Det är också ganska utsatt för vind med öppna åkrar i flera riktningar.
Den ligger i Mälardalen i Zon 2-3. Jag har försökt odla upp en syrenhäck men den har inte tagit sig på 10 år och har vid dethär laget i stort sett torkat och dött utan att bli mer än en meter hög.
Det är inte möjligt att bevattna ytan annat än vad man klarar av med vattenkanna några gånger per sommar, utan regn är det enda som man kan räkna med.
Det växer mycket Ek, Lönn och Björk samt div sly runtomkring men jag inbillar mig att det har mycket lättare att växa intill skogskanten för att det naturligt blir ett jämnare klimat över året där.
Något äppelträd har lyckats ta sig efter många år, har tyvärr alltid blivit drabbad av hare och rådjur som tuggat på planterade träd tidigare som förstört.
Nu vill jag bara få upp NÅNTING så det blir lite skugga och vindskydd som kan skapa förutsättningar för annat att växa upp senare.
Om ni har förslag på en eller flera trädsorter som ni tror skulle fungera bäst i denna miljön, samt när på året de bör planteras samt hur jag ger de bästa förutsättningarna för att lyckas så är jag jättetacksam!
Tanken är lite att "överplantera" så chansen är att åtminstone en del klarar sig. Både löv- och barrträd är välkommet, även "skräp träd" som kanske normalt inte känns fina nog för en villaträdgård, bara de är tåliga och växer bra. Varefter det förhoppningsvis växer upp har jag inget emot att röja med såg och flisa upp det.
Även buskar vore bra av samma anledningar.
Näringsprov/jordprov gjordes för ca 10 år sedan och det vore intressant att göra igen men det verkar finnas många olika varianter, jag vet inte vad som vore mest relevant när det kommer till att plantera dessa träd men om något hjälper så gör jag gärna detta.
MVH