Gick ur det här forumet efter tråkiga incidenter i höstas....men, men jag ger mig måste ha hjälp med min kräfthärjade trädgård. Har en gammal trädgård med kräfta i två äldre äppleträd (har ej klurat ut vilken sort, men sept/okt-frukt samt ett yngre transparantträd (rätt stavning??) Vad göra...?? Mer än plantera nya träd i väntan på att dessa fantastiska träd bara ska ge efter och försvinna. Hur länge klarar de grova angrepp?? Kan man förebygga på något vis när kräftan tagit sig in i stammen? Gör allt för att få ha kvar dessa träd så länge det går. Några tips?? Tack på förhand!! Mona
Nu menade jag inte att bara Cilla får svara, men hon brukar ha bra tips om sånt här.
Är det någon annan som har upplysningar, råd eller tips angående kräfta i äppelträd så tar jag tacksamt mot alla svar!!
Hälsningar Mona
Hej Mona,
Jag har inte läst forumet på mer än en vecka, därav sent svar!
Att behålla kraftigt kräftsjuka träd och att nyplantera samtidigt är lite knepigt. Om du undviker de mest kräftbenägna sorterna och tom planterar Filippa osm är minst kräftbenägen, samt sätter dem så långt ifrån de sjuka som möjligt, kan de unga klara sig. Beskär sedan med decinfecerade verktyg, går du från ett till ett annat utan att doppa i kokvatten eller t-sprit har du garanterad smittöverföring.
Det du kan göra för dina kräftsjuka träd är att
- beskära lätt, inte i grov ved, på sensommaren juli-sept torra dagar
- beskära så lite som möjligt. Kraftigt kräfsmittade träd tappar gren- o bladmassa av sig själva och var gång man beskär öppnar man upp nya sår o smittställen.
- skär inte rent i sår ed om du får det rådet. Detta trodde man på förr men det öppnar upp nytt och hjälper föga eftersom kräftan är systemisk, inne i hela växten
- gröngödsla, se www.juniper.se/tradvard om detta - länken "gödsla med blommor". Detta är den viktigaste åtgärden som ökar tillväxten och stärker vitaliteten.
Tack Cilla! Jag var inne på den suveräna sidan Juniper o kikade. Har haft stor hjälp där flera gånger tidigare. Har naturligtvis var o skurit i de stackars kräftdrabbade träden för tidigt 2 år i rad. Nu vet vi bättre! Hälsningar Mona