DARREN
Jag undra hur man får en Avokado att blomma?
Min har varit uppe på två meter ett par gånger nu,men jag har klippt ner den för den blir så tanig och tunn.
Den (eller dom) verkar trivas men jag undrar om det finns något sätt att få dom att blomma+
Måste dom stå i Växthus eller funkar mitt vardagsrum bra det med+

Mors!
Åsa, mälardalen zon 2
Avokado brukar aldrig blomma och sätta frukt i "fångenskap" utan den får mera anses som en grön bladväxt. Avokado är ganska stora träd och de brukar vara mer än 2m när de blommar och sätter frukt i det "vilda" så ett jättehögt uppvärmt växthus är kanske enda sättet ifall man har tänkt sig odla avokado i sverige (+ jag tror man måste ha fler än ett träd för att få frukt).

Man kan ställa ut avokadon på sommaren i halvskuggigt läge och sedan kan man ha det inomhus på vintern i ljust läge.

Även i varma länder där man kan odla avokado utomhus kan man få vänta länge på blom och frukt det brukar ta runt 8-20år för en frösådd avokado att blomma och sätta frukt. (beskär man hårt tar det nog ännu längre tid)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon